شناسهٔ خبر: 131112 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با انجمن انبوه سازان استان مطرح شد؛

ایجاد اشتغال با ورود سازندگان بومی به طرح نهضت ملی مسکن

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در اولین نشست انجمن انبوه سازان و سازندگان استان در سال جدید، از ایجاد اشتغال موثر در صورت ورود سازندگان بومی به پروژه های نهضت ملی مسکن در گلستان سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، پیش از ظهر سه شنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲، طی نشستی با حضور مدیرکل راه و شهرسازی گلستان و انجمن انبوه سازان و سازندگان استان مباحث مربوط به ورود انبوه‌سازان به پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در استان بررسی شد.

مهدی ملک در ابتدای این جلسه گفت: تعهد استان گلستان برای ساخت مسکن طی یک سال ۱۵ هزار و ۴۷۶ واحد مسکن شهری در ۳۲ شهر استان است.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: از مجموع این ۳۲ شهر، ۹ شهر بالای ۲۵ هزار نفر در گلستان وجود دارد که اداره کل راه و شهرسازی موظف به تامین مسکن در این شهرها است.

وی با بیان اینکه در باقی شهرهای زیر ۲۵ هزارنفر اداره کل راه و شهرسازی تنها تعهد تامین زمین را بر عهده دارد، گفت: تا کنون در ۹ شهر با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر، برای ساخت سه هزار و ۳۶۳ واحد زمین تامین شده است.

ملک افزود: در روزهای آتی فراخوان چهار هزار و ۵۰۰ واحد پروژه ارائه خواهد شد که انجمن انبوه سازان و سازندگان استان می توانند در این فراخوان ها شرکت کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان همچنین گفت: در سال ابتدایی طرح نهضت ملی مسکن مباحث مربوط به تامین زمین، الحاقات و تفکیک نقشه ها انجام شد و انتظار می رود در سال جاری، با حمایت استاندار گلستان و اداره کل راه و شهرسازی از انبوه سازان عملیات اجرایی پروژه ها تسریع یابد.

ملک در ادامه تصریح کرد: برای ورود تمامی سازندگان بومی به پروژه های نهضت ملی مسکن، تببین کامل شرایط از جانب انجمن هیات مدیره انبوه سازان و پیمانکاران برای سازنده ها ضرروی است.

وی افزود: عده کثیری از سازنده ها از بستری که دولت برای ورود آن ها به پروژه نهضت ملی مسکن در نظر گرفته آگاهی نداشته و همین امر موجب عدم حضور آن ها در پروژه ها می شود.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان همچنین اظهار کرد: با حذف هزنیه های جانبی مانند هزینه انشعابات، محوطه سازی، آسانسور، پروانه ساخت و نظام مهندسی، میزان هزینه انبوه سازان برای ساخت یک واحد مسکونی کاهش می یابد و انتظار می رود سازندگان همراهی بیشتری برای ساخت مسکن انجام دهند.

ملک از تاکید استاندار گلستان و اداره کل راه و شهرسازی بر تخصیص پروژه های ساخت مسکن به پیمانکاران بومی سخن گفت و افزود: با ورود سازندگان بومی به این پروژه ها، بستری برای ایجاد اشتغال موثر در گلستان ایجاد می شود.

وی افزود: علاوه بر استفاده از نیروهای کارگری بومی، سازندگان از مصالح تولیدی درون استان نیز استفاده خواهند کرد که این امر موجب چرخش مالی در استان خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: یکی دیگر از تعهدات وزارت راه و شهرسازی در حوزه ساخت مسکن، کمک به نوسازی واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده و ناکارآمد است.

ملک گفت: در استان گلستان بیش از دو هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که انبوه سازان می توانند با ورود به این حوزه نقش اثرگذاری بر کاهش آسیب های احتمالی در این مناطق ایفا کنند.

در ادامه این نشست، اعضای انجمن انبوه سازان گلستان مواردی را در خصوص شرایط ورود به پروژه های ساخت مسکن در استان ارائه کرده که مهم ترین آن قیمت تمام شده ی ساخت مسکن بود.

همچنین در این جلسه مقرر شد، انجمن انبوه سازان پس از برآورد هزینه های ساخت، قیمت پیشنهادی خود را ارائه کرده و پس از بررسی، قیمت نهایی جهت تصویب به شورای مسکن استان ارائه شود.