شناسهٔ خبر: 132985 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نشست وزیر با دست اندرکاران حج

۳۰ درصد اعزام زائرین حج از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) صورت می‌گیرد 

وزیر وزیر راه و شهرسازی طی نشستی با دست اندرکاران حوزه حج و معاونین خود در حوزه هوایی بر امنیت، آرامش و آسایش زائران تأکید کرد و خواستار کاهش تأخیرها و معطلی زائران و اجرای برنامه‌های فرهنگی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشستی که با دست اندرکاران حوزه حج و معاونین حوزه هوایی داشت، بر امنیت، آسایش و آرامش زائران تأکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به معاونین خود در حوزه هوایی بر استفاده از ۲۱ فردگاه کشور برای تسهیل تردد زائران تأکید کرد و تسهیل روند اجرای عملیات برای زائران را حائز اهمیت دانست.

وی در این خصوص گفت: اقامت‌گاه های تعبیه شده در نزدیکی فرودگاه‌ها مشخص شود تا با مدیریت تأخیرها و کاهش ایستایی، کمترین معطلی برای زائران پیش نیاید و با خستگی، ذائقه زائران را تلخ نکند تا خاطره ای خوش برای مسفران سرزمین وحی رقم بخورد. همچنین با فعال‌سازی سامانه پیامکی، اطلاع رسانی لحظه‌ای انجام شود.

بذرپاش همچنین با اشاره به لزوم تدارک برنامه‌های فرهنگی در فرودگاه‌ها تصریح کرد: علاوه بر توجه به کیفیت پذیرایی از زائرین، در راستای اجرای ویژه‌برنامه های فرهنگی متفاوت و غنی، برنامه‌ریزی شود.

رضایت ۹۸ درصدی از ترمینال سلام

محمد محمدی بخش معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های جمهوری اسلامی ایران عملیات حج است که این مأموریت سیاسی، عبادی، معنوی و جزء تکالیف دینی و شرعی ماست.

وی افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته از اول خردادماه گروه‌های پیشرو به منظور خدمت‌رسانی اعزام می‌شوند و از سوم خردادماه اعزام زائران از ۲۱ فرودگاه کشور آغاز می‌شود.

محمدی‌بخش تشریح کرد: ملاحظات اساسی با توجه به تجربه حج ۱۴۰۱ اعمال شد و با توجه به این‌که امسال دوبرابر سال قبل اعزام داریم، در حوزه ناوگان هوایی اقدامات بسیار و سلسله جلسات متعدد با پلیس فرودگاه، سپاه حفاظت هواپیمایی،گمرک و... انجام شد.

رئیس سازمان هواپیمایی بیان کرد: علی‌رغم این‌که ترمینال سلام تا عملیاتی شدن فاصله داشت اما ظرف چند روز عملیاتی شد و رضایت ۹۸ درصدی کسب کرد.

وی در خاتمه صحبت‌های خود اظهار کرد: جلسات هفتگی منظم مقرر شده است و تلاش می‌کنیم این مأموریت را به نحو احسن انجام دهیم.

چک وارسی پروازی انجام شده است

حمیدرضا سیدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در این جلسه گفت: مطابق تجربیات سنوات گذشته چک وارسی انجام شد که خلبان‌ها از این لحاظ با مشکلی مواجه نشوند که آخرین مورد آن فلایت چک فرودگاه یزد بود که دیروز انجام شد.

سیدی افزود: با تشکیل کمیته تسهیلات حج و طی جلسات متعدد برنامه ریزی ها انجام شده است، برنامه پروازی فرودگاه‌ها مشخص است و مکان استراحت زائران در نزدیکی فرودگاه‌ها آماده‌سازی شده است تا زائران به استراحت بپردازند و ۳ الی۴ ساعت قبل از پرواز به فرودگاه‌ها منتقل شوند تا با سایر پروازها نیز تداخلی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ها نیز انجام شده است و ریز ترین جزئیات مدنظر است؛ هر فرودگاهی هم که مشکل تجهیزات دارد، تأمین می شود.

۳۰درصد اعزام زائرین حج ۱۴۰۲ از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) صورت می‌گیرد 

سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در ادامه جلسه گفت: ۳۰درصد اعزام زائرین حج ۱۴۰۲ از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) صورت می‌گیرد و ۳۰ هزار نفر از ترمینال سلام اعزام می‌شوند.

چلندری افزود: ۳۰ تا ۵۰ پرواز عتبات به صورت روزانه انجام می‌شود و برای عملیات حج نیز کلیه امکانات مهیا شده، چک مجدد صورت گرفته و پروازهای ۱۱ استان از جمله: البرز، قزوین، کرمانشاه، ایلام، قم و... از تهران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سوم خردادماه افتتاحیه این عملیات آغاز می‌شود، اظهار داشت: تکریم زائرین در قالب برپایی موکب برنامه ریزی شده است که روحانیون معزز بعثه مقام معظم رهبری نیز در این ایام سخنرانی دارند.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران آماده خدمت‌رسانی به زائرین حج۱۴۰۲ است

شمس الدین فرزادی پور مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست دست اندکاران حج خصوص  عملیات حج ۱۴۰۲ گفت: موضوع حج اصلی‌ترین موضوع پیش روست و آن را به جد دنبال می‌کنیم، در این راستا طی جلسات متعددی که با سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و مدیران فرودگاه‌ها برگزار شده، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.
فرزادی پور افزود: برای عملیات رفت به ۸ فروند هواپیمای اصلی نیاز داریم، برای برگشت نیز ۱۰ فروند هواپیمای اصلی نیاز است و ما تمامی منابع داخلی و خارجی را لحاظ کرده ایم  که خدمت‌رسانی به شکل مطلوب انجام شود.
وی ادامه داد: بسترهای خاص در برخی فرودگاه‌ها فراهم شد و جلسات هم‌اندیشی متعدد با استانداران برگزار شد.
مدیرعامل شرکت هما خاطر نشان کرد: همه‌ی آنچه که مقرر بوده، الحمدالله انجام شده و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران آماده خدمت‌رسانی به زائرین گرامی است که امیدواریم رضایت حداکثری حاصل شود.
وی با اشاره به خدمات کیترینگ هما تشریح کرد: حتی برنامه غذایی زائران، متناسب با میانگین سنی آنان تعریف شده است.