شناسهٔ خبر: 13301 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برای نخستین‌بار در کشور انجام شد

راه‌اندازي سامانه هوشمند مديريت و نگهداري راه‌ها (pms) در کردستان

راههای روانسر مدير راهداري اداره‌کل راه و شهرسازي کردستان خبر داد: با همکاري مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي سامانه هوشمند مديريت و نگهداري راه‌ها (pms) در سطح شبكه راه‌هاي شرياني استان كردستان راه‌اندازي شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره‌کل راه و شهرسازي کردستان، محمدراشد مدرس گرجي بابيان این مطلب عنوان کرد: حدود ۳۴ هزار كيلومتر راه شرياني در كشور وجود دارد كه با راه‌هاي اصلي، فرعي و روستايي كشور بالغ بر ۲۱۵ هزار كيلومتر راه مي‌شود كه همه اين شبكه راه نياز به مديريت و نگهداري دارد. باراه‌اندازي اين از سوی وزارت راه و شهرسازي نگهداري‌ها مداوم و در يك سيستم هوشمند مديريت مي‌شود.

مدرس گرجي ادامه داد: اين سامانه كه بيشتر جنبه شناسايي و نرم‌افزاري دارد، به توزيع عادلانه و بهينه اعتبارات نگهداري شبكه راه‌هاي كشور و پيش‌بيني آينده پروژه‌ها كمك مي‌كند.

وي گفت:در اوايل سال ۹۴ مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي به عنوان متولي اين امر مشخص شده و در اين راستا، استان كردستان به عنوان استان پايلوت در سطح كشور در نظر گرفته شد.

مدرس گرجي با اشاره به انتخاب کردستان به عنوان پايلوت دلايل اين انتخاب را اقدامات مناسب و متنوعي كه حوزه راهداري اداره‌كل راه و شهرسازي كردستان در چند سال اخير (از سال ۱۳۹۱) در زمينه‌ اجراي روكش‌هاي حفاظتي ،ماسه آسفالتي، بازيافت سرد، آسفالت اليافي و پليمري در سطح شبكه راه‌هاي شرياني اجرا شده عنوان کرد و گفت: اين اقدامات موجب ايجاد سطح سرويس مناسب داراي پارامترهاي کيفي لازم و مورد قبول براي كاربران راه شد.

وي اضافه کرد: از اواسط مهر ماه این عمليات در یکهزار و ۱۰۰ كيلومتر از راه‌هاي شرياني استان بابرداشت شاخص‌هاي ناهمواري IRI و شيار افتادگي، شاخص‌هاي خرابي‌هاي سطحي و شاخص PCI ، تصويربرداري و اطلاعات هندسي آغاز شد.

مدرس گرجي افزود: وضعيت روسازي كل شبكه راه‌هاي شرياني استان بر اساس اين شاخص‌ها مشخص و قطعه‌بندي، اولويت‌بندي و گزينه‌گذاري شده كه در نهايت منجر به تأمين اعتبار مورد نياز براي سال آينده خواهد شد كه بايستي هر ساله اين اطلاعات به روز شود تا يك دوره‌ پنج ساله به هدف نهايي برسيم./

نظر شما