شناسهٔ خبر: 134160 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

باد شدید زابل را با سرعت ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت در نوردید

حضور راهداران درمنطقه سیستان باتوجه به طوفان های شن وماسه جهت سفر ایمن کاربران جاده ای مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد شدید با سرعت ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت بامداد امروز زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی به ۸۰۰ متر کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان وبلوچستان، محسن حیدری اظهار داشت: با صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی جوی، وزش با شدید تا خیلی شدید تا پایان وقت امروز در شمال استان وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: در زمان غبارآلود شدن هوا از ترددهای غیر ضروری در فضای باز پرهیز شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از کشاورزان خواست از استحکام سازه ها و پوشش گلخانه ها اطمینان حاصل شود.

گفتنی است کمبود منابع آبی، فقر پوشش گیاهی و بالا بودن درجه حرارت و تبخیر زیاد از دیگر عوامل بالا بودن قابلیت حادثه خیزی این منطقه است.

سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک واقع شده و به همین دلیل تاثیرپذیری از سامانه های کم فشار حاره ای و پراکنش زمانی و مکانی بارندگی ها بسیار نامناسب است به طوریکه در برخی اوقات تمامی بارندگی های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت نازل شده و سیلاب های سهمگین ایجاد می کنند.

این ویژگی های جغرافیایی و طبیعی سبب شده که در بسیاری از سالها سوانحی چون خشکسالی و سیل بطور توامان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رخ دهد.

بخش های شمالی سیستان و بلوچستان به دلیل تاثیرپذیری از پدیده مونسون آسیایی(کم فشار هند) در ماه های گرم سال با وزش بادهای نسبتا شدید ۱۲۰ روزه و توفان و گرد و خاک روبرو است، همچنین از نظر لرزه خیزی بر اساس تقسیم بندی های انجام شده این استان دارای گسل های فراوان و مهمی است که فعالیت این گسل ها باعث وقوع زمین لرزه های متعدد شده است.

بیش‌از ۲۰ سال از خشکی تالاب بین المللی هامون و خشکسالی سیستان می گذرد و این معضل با تغییر اقلیم منطقه به آب و هوایی گرم و خشک و خشن، زندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده است.