شناسهٔ خبر: 134700 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای مسکن شهرستان نجف‌آباد تاکید شد؛

لزوم بهره‌مندی از بستر بافت فرسوده برای تولید مسکن و بازآفرینی

جلسه شورای مسکن شهرستان نجف‌آباد - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در جلسه شورای مسکن شهرستان نجف‌آباد بر استفاده از بسته تشویقی شهرسازانه با هدف افزایش کیفیت زندگی ساکنین در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با همراهی معاونین و رؤسای ذیربط به شهرستان نجف‌آباد سفر کرد و ضمن شرکت در جلسه شورای مسکن این شهرستان که با حضور فرماندار، شهرداران و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد، مباحث و مشکلات موجود در حوزه مسکن شهرستان را مورد بررسی قرار داد.  

شورای مسکن شهرستان نجف‌آباد با ۱۳ دستورکار برگزار شد و در طی آن مباحث مرتبط با تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن، ساماندهی متقاضیان، واگذاری اراضی، رفع معارض اراضی، پیشرفت پروژه‌های مسکن در دست اجرا و ... را مورد بررسی قرار داد.  

در این نشست ضمن تعیین تکلیف تامین اراضی مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن و قانون جوانی جمعیت، الحاق و تامین خدمات زیربنایی، در رابطه با تمامی مباحث با مشورت اعضا تصمیماتی اتخاذ و موارد جهت پیگیری آتی به تصویب رسید.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در این جلسه، بر استفاده از ظرفیت‌های بافت فرسوده برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد و اظهار داشت: ورود به بافت‌فرسوده شهری برای ساخت مسکن بخصوص در شهر نجف‌آباد که از شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت می‌باشد بسیار حائز اهمیت است.  

وی با بیان اینکه برای تامین زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌شود گفت: با توجه به کمبود زمین دولتی پیگیری‌های لازم جهت استفاده از اراضی مازاد سایر دستگاه‌های اجرایی، توافق و الحاق در دست انجام است اما بافت فرسوده نیز می‌تواند بستر مناسبی برای اجرای این طرح باشد.  

قاری‌قرآن با تاکید بر لزوم توجه به بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری اذعان داشت: در حوزه بازسازی و نوسازی منازل مسکونی، تسهیلات بسیار خوبی در نظر گرفته شده که این تسهیلات شرایط خوبی را برای ترغیب مالکان به نوسازی در بافت فرسوده فراهم می‌کند.  

وی افزود: بهره‌مندی از بسته تشویقی شهرسازانه با هدف افزایش کیفیت زندگی ساکنین در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن بسیار مهم بوده لذا ضروری است موارد قابل اجرا در شهرستان نجف‌آباد احصا تا مورد بررسی، پیگیری و اجرا قرار گیرد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه موضوع آماده‌سازی اراضی تا حدودی با شهرداری تعیین تکلیف شده است عنوان کرد: در خصوص خدمات زیربنایی (برق، آب و ...) مطابی با برنامه‌ریزی‌هایی که بعمل آمده است پس از بررسی و برآورد دقیق خدمات مورد نیاز توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه، مواردی که قابل مدیریت در شهرستان هست اجرایی و سایر موارد در شورای مسکن استان مطرح تا برای تامین اعتبار آن تصمیم‌گیری شود.  

وی در خصوص روند پرداخت تسهیلات به متقاضیان اذعان داشت: برای هماهنگی در این رابطا لازم است تا جلسه‌ای با حضور مسئولین بانک‌های عامل و با محوریت بانک مسکن برگزار شود تا روند اداری پرداخت تسهیلات در تمامی این بانک‌ها به یک شیوه انجام پذیرد.