شناسهٔ خبر: 134898 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نود و پنجمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان انجام شد؛

رفع مشکل افزایش هزینه حق بیمه ساخت و ساز پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان

نود و پنجمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان در نود و پنجمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان ضمن رفع مشکل افزایش هزینه حق بیمه ساخت و ساز پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان، بر تسریع صدور پروانه ساختمانی تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ نود و پنجمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان به ریاست سید رضا مرتضوی استاندار و با حضور علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان و دیگر اعضا جهت پیگیری و بررسی چهار دستور کار برگزار شد.  

در این نشست گزارش اقدامات به‌عمل‌آمده پیرامون پروژه‌های نهضت ملی مسکن استان ارائه و در خصوص رفع مشکل افزایش هزینه حق بیمه این پروژه‌ها، میزان تسهیلات پرداخت شده و سهمیه بانک‌های استان بررسی لازم بعمل آمد و مواردی نیز به تصویب رسید.  

 احداث موتورخانه مرکزی برای پروژه‌های بالای ۳۱ واحد در طرح نهضت ملی مسکن استان از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که با مشورت اعضا در رابطه با آن تصمیم‌گیری شد همچنین بر تسریع صدور پروانه ساختمانی (پیش پروانه) و تقسیط هزینه‌های طرح‌های حمایتی قانون جهش تولید مسکن موضوع تفاهم‌نامه وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفت.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در این نشست گزارشی از مصوبات شورای مسکن پنج شهرستان که در هفته‌های اخیر برگزار شد، ارائه نمود و اظهار داشت: در این جلسات چند محور اساسی دنبال می‌شود که از جمله آن مبحث پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها و وضعیت اجرایی آن‌هاست که مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.  

وی افزود: در جلسات شورای مسکن شهرستانی مبحث تامین زمین برای شهرستان‌هایی که جهت طرح نهضت ملی مسکن با کمبود زمین مواجه هستند و همچنین نحوه واگذاری آن که به صورت تک واحدی و یا گروه ساخت باشد، تصمیم‌گیری می‌شود.  

قاری‌قرآن اذعان داشت: پس از تعیین تکلیف اراضی مورد نیاز، مباحث اجرایی، زیرساخت و پروانه ساختمانی و... مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد، که در رابطه با مباحث خدمات زیربنایی (برق، آب و ...) مقرر شده است در اسرع وقت طرح‌های مصوب تفکیکی در اختیار دستگاه‌های خدمات رسان قرار داده شود تا بررسی و برآورد دقیق خدمات مورد نیاز انجام شود.  

وی با بیان اینکه برخی شهرستان‌ها در این زمینه پیشرو هستند و مشکل خدمات زیربنایی را در سطح شهرستان حل نمونده‌اند، گفت: در سایر شهرستان‌ها پس از انجام برآورد، ابتدا در شهرستان تامین اعتبار آن پیگیری و در صورت عدم تامین‌اعتبار، موضوع در جلسات استانی تعیین تکلیف می‌شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: مبحث آماده‌سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن از دیگر موضوعاتی است که در جلسات شورای مسکن شهرستانی مطرح و تعیین تکلیف می‌شود و پس از ارائه دلایل توجیهی تفاهم‌نامه آماده‌سازی به امضای شهرداری‌های آن شهرستان می‌رسد که تا کنون با اکثر شهرداری‌های این شهرستان‌ها به تفاهم رسیده‌ایم.  

وی در حاشیه این نشست در خصوص مباحث مطرح شده و تصمیمات اتخاذ شده در حوزه طرح نهضت ملی مسکن استان اظهار داشت: تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌های عامل به تفکیک در طرح‌های خودمالک، گروه ساخت و انبوه‌ساز و سهمیه ابلاغی هر بانک براساس تفاهم‌نامه ابلاغی مورد بررسی قرار گرفت.  

قاری‌قرآن بیان داشت: تسهیل در روند دریافت تسهیلات توسط متقاضیان و استفاده از یک روش و روند اداری جهت ارائه این تسهیلات توسط بانک‌ها مورد تاکید قرار گرفت.  

وی با بیان اینکه در پروژه‌های انبوه‌سازی و بنیاد ساخت طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان بیش از ۲۴ هزار واحد دارای قرارداد سازنده است عنوان کرد: در این پروژه‌ها تا کنون بیش از ۲۱ هزار واحد دارای پروانه ساختمانی بوده و افزون بر سه هزار میلیارد تومان قرارداد مشارکت مدنی منعقد شده است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه در طرح نهضت ملی مسکن استان تا کنون بیش از هشت هزار پروژه خودمالک وجود دارد اذعان داشت: این پروژه‌ها افزون بر ۳۷ هزار واحد مسکونی را شامل می‌شود.