شناسهٔ خبر: 135643 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

افزایش ایمنی تردد در غرب استان اصفهان با اجرای پروژه‌های راهسازی

بهزاد شاهسوندی - اصفهان معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان از افزایش ایمنی تردد در محوهای غربی و شمال غربی استان اصفهان با در دست اجرا بودن چهار پروژه راهسازی فعال در این محورها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ بهزاد شاهسوندی معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۱ مجموع راه‌های استان اصفهان ۱۱ هزار و ۷۰۲ کیلومتر بوده است اظهار داشت: طول آزادراه‌های استان ۴۸۰ کیلومتر، بزرگراه ها دو هزار و ۱۹۲ کیلومتر، راه‌های اصلی دو هزار و ۲۴۵ کیلومتر، راه های فرعی یکهزار و ۸۵ کیلومتر و راه های روستایی آسفالته پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر است.  

وی افزود: حدود ۴۱۶ دستگاه پل با دهانه شش متر به بالا و ۱۵ هزار ۵۹۳ دستگاه پل با دهانه کمتر از شش متر (آبرو) و دو دستگاه تونل در محدوده استان اصفهان موجود است.  

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص وضعیت پروژه های احداث و بهسازی محورهای غربی و شمال غربی استان اذعان داشت: محور تیران به سامان با توجه به اینکه یکی از محورهای مواصلاتی بین استانی است، بخش عمده‌ای از ترافیک غرب استان اصفهان به استان چهارمحال و بختیاری از این محور عبور می‌کند.  

وی اضافه کرد: به همین دلیل محور تیران به سامان یکی از محورهای پرترافیک در سطح استان است و تکمیل باند دوم آن از جمله پروژه‌های اولویت‌ دار اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان محسوب می‌شود.  

شاهسوندی بیان داشت: طول کل محور تیران به سامان در حوزه استحفاظی استان اصفهان ۲۱ کیلومتر است که ۷.۵ کیلومتر آن طی سنوات گذشته با هزینه‌ای بالغ بر ۱۳۵ میلیارد ریال تکمیل و به بهره‌برداری رسید.  

وی افزود: عملیات اجرایی ۱۳.۵ کیلومتر این محور به همراه ۴۰ دستگاه پل در قالب قراردادی به مبلغ ۲۲۳ میلیارد ریال از سال ۱۳۹۹ آغاز شده که با پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصدی و ۱۲۷ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده، عملیات خاکی شامل خاکبرداری و خاکریزی، حمل بیس، ساخت دست و دیوار حائل انجام پذیرفته است لیکن به لحاظ کمبود منابع مالی روند اجرای پروژه با کندی پیش می‌رود.  

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص وضعیت پروژه باند دوم محور اصفهان به چادگان عنوان کرد: (قطعه انتهایی شهرستان چادگان) قرارداد این پروژه که در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۱۷۱ میلیارد ریال منعقد شده است شامل پنج کیلومتر راهسازی و احداث ۱۲ دستگاه پل می باشد که با تلاش های بعمل آمده در حال حاضر دارای ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و عملیات خاکی و حمل بیس اجرا و بخشی از آسفالت لایه اول به طول ۱.۲ کیلومتر انجام شده است.  

وی با اشاره به پروژه راه و تونل خوانسار – بویین میاندشت به عنوان یکی از پروژه‌های حوزه شمال غربی استان بیان داشت: راه و تونل خوانسار در هفت کیلومتری جاده خوانسار به بوئین میاندشت واقع در ارتفاعات جنوب غربی خوانسار و در کوه‌های پنج پنجه، در ارتفاع دو هزار و ۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد.  

شاهسوندی افزود: این پروژه یکی از پروژه‌های شاخص راهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان است که ارتباط بین شهرستان خوانسار با شهرستان بوئین میاندشت را با توجه به راه صعب العبور موجود، تسهیل می‌بخشد.  

وی ادامه داد: وجود گردنه کوهستانی با شیب تند در مسیر خوانسار به بوئین میاندشت علاوه بر ایجاد خسارات بعضاً جانی، در زمستان‌ها بارش برف شدید موجب بسته شدن این جاده و مختل شدن عبور و مرور می‌شود همچنین در فصل تابستان نیز شیب زیاد این مسیر موجب کندی در حرکت و فشار زیاد به خودروهای عبوری از این جاده می‌شود.  

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: تکمیل این تونل موجب کوتاه شدن مسیر خوانسار به بویین میاندشت و رشد اقتصادی منطقه با توجه به وجود صنایع کوچک در خوانسار و نیاز زنبور داران به دشت‌های بوئین و میاندشت و فریدن می‌شود.  

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی یکهزار و ۲۰۰ متر تونل از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است اذعان داشت: در حال حاضر ۷۳۰ متر از عملیات اجرایی به اتمام رسیده، ۴۷۰ متر باقیمانده نیز عملیات حفاری آن انجام شده و مبحث تکمیل مراحل بعدی به انعقاد قرارداد جدید نیاز دارد.  

شاهسوندی اضافه کرد: تا کنون بیش از ۹۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است و با توجه به‌ برآورد صورت گرفته جهت تکمیل اجرای کامل سازه تونل به اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر نیاز است.