شناسهٔ خبر: 135828 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کدام خانه‌های خالی مشمول مالیات می‌شوند؟

دوازدهمین جلسه قرارگاه مسکن استان البرز 3 طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم به خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز در سال ساکن و کاربر نداشته باشند، خانه‌های خالی مشمول قانون می‌گویند.

به گزارش پایگاه وزارت راه و شهرسازی (استان البرز)؛ در دوازدهمین جلسه قرارگاه مسکن در سال ۱۴۰۲ که در تاریخ ۱۶ خردادماه در استانداری البرز برگزار شد، به موضوع ساماندهی بازار اجاره بها از طریق ساماندهی مشاورین املاک غیرمجاز و همچنین شناسایی خانه‌های خالی جهت اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی به عنوان صدر موضوعات این جلسه پرداخت.

مدیر راه و شهرسازی به عنوان دبیر جلسه با اشاره به مصوبات هفتمین جلسه شورای عالی مسکن کشور به ریاست رئیس محترم جمهور و ابلاغ آن در نهم خردادماه سال جاری، نرخ افزایش اجاره بها و تمدید خودکار آن در تهران را نهایتاً ۲۵ درصد و در سایر شهرها ۲۰ درصد عنوان کرد.

وی با قرائت مفاد ابلاغی از قبیل مفهوم خانه‌های خالی، نرخ اجاره بها و همچنین عدم تعلق مالیات به خانه کسانی که تنها یک خانه در شهر محل سکونت خود دارند، مسکن را به عنوان دغدغه اصلی دولت ذکر کرد و خاطر نشان کرد در راستای عمل به مصوبات فوق بانک مرکزی از ابتدای خرداد ماه ارائه خدمات حضوری به مالکین خانه‌های خالی را منوط به ثبت املاک ایشان در سامانه املاک و اخذ کد رهگیری کرده است.

خالقی همچنین افزود: دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز منوط به ثبت در سامانه املاک کشور است.

در این جلسه دستمالچی نماینده بازرسی وزارت راه و شهرسازی؛ البرز را در ساماندهی بازار اجاره بها و اخذ نرخ کمیسیون مناسب مشاورین املاک در کشور پیشرو خواند.

وی افزود در کل کشور نرخ کمیسیون اجاره نامه‌های تنظیمی مأخوذه از مستأجر یک چهارم است که در استان البرز این رقم یک هشتم دریافت می‌شود.

در این جلسه همچنین پیشنهاد شد نسبت به پلمب واحدهای صنفی املاک غیرمجاز استان ظرف ۱۵ روز از ارسال اظهار، اقدام جدی صورت گیرد.

گفتنی است در اجرای این مصوبات کارگروهی از راه و شهرسازی، اتاق اصناف، اتحادیه مشاوران املاک استان و شهر کرج با یاری صنعت معدن تجارت و تعزیرات و پشتیبانی قوه قضائیه موظف به اقدام در فصل جابجایی یعنی ۱۵ اردیبهشت‌ماه لغایت ۱۵ شهریورماه می‌شوند.