شناسهٔ خبر: 136018 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران خبر داد:

تخصیص ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد زمین دولتی برای ساخت مسکن در مازندران

علی دیوسالار مدیرکل راه و شهرسازی مازندران از تخصیص ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد زمین دولتی برای ساخت مسکن در کل استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (مازندران)، علی دیوسالار در تشریح جزئیات اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن؛ از تعداد ۳۲ پروژه ساخت مسکن در شهرها ۱۷ پروژه توسط بنیاد مسکن به‌عنوان کارگزار در حال اجرا و بقیه پروژه‌ها توسط اداره کل راه و شهرسازی در دست انجام است.

وی افزود: در حال حاضر طبق تعهد در مازندران در طول چهار سال و در چهار بخش مختلف باید ۱۵۵ هزار واحد مسکونی بسازیم.

دیوسالار با اشاره به افزایش سهمیه در بخش خودمالکی، توضیح داد: متقاضیان مسکن خودمالکی کسانی هستند که از خودشان در داخل شهر زمین دارند، در این بخش سهمیه از ۳۲ هزار واحد به ۴۲ هزار واحد افزایش یافت، همچنین در قسمت بافت فرسوده سهمیه از ۶ هزار و ۷۰۰ واحد به ۱۵ هزار واحد افزایش پیدا کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه میزان آورده متقاضی در پروژه‌های مختلف طرح نهضت ملی مسکن متفاوت است، گفت: توجه داشته باشید که میزان آورده با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی که روزانه نوسان دارد، تغییر می‌کند و به طبع ارزش مسکن ساخته شده تحویلی به متقاضیان نیز بیشتر خواهد بود.

وی میزان آورده هر متقاضی در هر مرحله ۴۰ میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: خبر خوب اینکه سهم تسهیلات بانکی را افزایش داده‌ایم، به‌طوریکه مبلغ وام برای هر واحد از ۳۵۰ میلیون به ۵۵۰ تومان رسید و وزیر راه و شهرسازی پیگیر رساندن سود بانکی این تسهیلات به ۱۸درصد است.

دیوسالار خاطرنشان کرد: برای مثال اگر قیمت ساخت یک واحد ۶۰ مترمربعی که هر متر مربع آن ۱۰ میلیون تومان باشد، مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و ۶۰ میلیون تومان سهم متقاضی خواهد بود که با بالا رفتن متراژ ساختمان سهم اورده متقاضی بیشتر خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی مازندران با اشاره به آخرین وضعیت متقاضیان مسکن ملی در استان، گفت: برخی‌ها در مرحله اولیه ثبت‌نام هستند، مشکل اصلی ما در مازندران این است که بر اساس تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش مسکن اراضی درجه یک و دو کشاورزی محدودیت جدی برای ساخت دارند که این موضوع مشکل اساسی‌ استان مازندران برای تأمین زمین محسوب می‌شود.

وی از تخصیص ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد زمین دولتی برای ساخت مسکن در کل استان خبر داد و یادآور شد: تاکنون ۲۰۰ هکتار زمین در داخل محدوده شهرها و ۲۲۲ هکتار زمین در قالب چهار شهرک تامین کرده‌ایم.

دیوسالار با اشاره به تحویل ۹۹ ساله مسکن در راستای اجرای طرح نهضت ملی، یادآور شد: همچنین در این مدت مبلغ ناچیزی به‌عنوان اجاره عرصه دریافت می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت: مردم نگران ایمنی ساختمان‌ها هستند، از این رو با سازندگان خوب و مطرح قرارداد منعقد شد، بخش اعظم مشکل با تعاونی‌های طرح مسکن مهر به تعداد ۲ هزار در حال مرتفع شدن است.

وی با بیان اینکه کارگزار اجرای پروژه در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بنیاد مسکن است، عنوان کرد: در طول دو ماه اخیر در بحث صدور پروانه‌های ساختمانی با مشکلاتی مواجه بودیم که برطرف شد، سعی بر این است تا همزمان با اخذ پروانه اقدام تسریع، قانون‌مند و ضابطه‌مند داشته باشیم.

دیوسالار تاکید کرد: متقاضیان برای پرداخت آورده دست دست می‌کنند که جایز نیست چرا که هر جایی که متقاضی آورده را پرداخت کرد کار را شروع می‌کنیم؛ مصداق بارزش پروژه‌ای در زمین اطراف منطقه چوب و کاغذ ساری به تعداد ۴۸۶ واحد است که به‌زودی آغاز به‌کار خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ادامه داد: باز هم تاکید می‌کنم متقاضیان افزایش لحظه‌ای قیمت مصالح را فراموش نکنند و بدانند هر چه زودتر آورده را پرداخت کنند سود خواهند کرد، تصور کنید برای ساخت ۱۰۰ واحد به شرط واریز همه آورده‌ها ۴ میلیارد تومان اعتبار اولیه تزریق می‌شود که کمک زیادی به پیشرفت کار خواهد کرد، از طرفی ارزش مسکن افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بنیاد مسکن ۱۹ میلیارد تومان سرمایه تزریق کرده اما آورده مردم صفر است، گفت: نگاه‌مان قطعا اعتمادسازی است، کافیست مردم اعتماد و اراده کنند، همت کافی در استانداری، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن وجود دارد.