شناسهٔ خبر: 136532 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

باحضور فرماندار ماهنشان و مدیران استانی انجام شد؛

برگزاری جلسه ساماندهی حمل مواد معدنی شهرستان ماهنشان

راهداری زنجان در جلسه ساماندهی حمل و نقل معادن استان زنجان به ویژه شهرستان ماهنشان بر جبران خسارت وارده از سوی کامیون های سنگین معدنی بر جاده ها به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی( استان زنجان)؛ علی مدقالچی، معاون حمل و نقل اداره کل با بیان اینکه حمل بار اضافه باعث از بین رفتن زیرساخت‌ها می‌شود، افزود: در بعضی از محورها که مواد معدنی حمل می‌شود به خاطر حمل بار با تناژ بالا تنها اثری از آسفالت‌ را شاهد هستیم که در صورت ادامه‌دار بودن این وضعیت، کاهش عمر زیرساخت‌های حمل و نقلی و پل‌ها نیز رخ می‌دهد.

وی عنوان کرد: رانندگان ناوگان حمل و نقل در بخش معدن که نسبت به جابه‌جایی کالا در محورهای مواصلاتی استان اقدام می‌کنند ملزم به دریافت بارنامه برای حمل بار از شرکت‌های حمل و نقل کالا هستند. معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یکی از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح را، ساماندهی تردد ناوگان حمل و نقل سنگین در سطح جاده‌های استان برشمرد و در ادامه گفت: با تحت پوشش قرار گرفتن ناوگان سنگین از جمله کامیون و تریلی، ایمنی تردد آن‌ها در محورهای مواصلاتی ارتقاء می‌یابد چرا که ملزم به دریافت معاینه فنی خودرو می‌شوند.

به گفته وی، شهرستان ماهنشان با وجود ۴۸ معدن فعال، روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ دستگاه کامیون بارگیری می‌کنند که تعداد کمی از آنها با دارا بودن بارنامه به صورت قانونی، نسبت به جابه‌جایی کالا در محورهای مواصلاتی استان فعالیت می‌کنند.

مدقالچی بیان کرد: بر این اساس صدور کارت هوشمند برای حمل مواد معدنی در جاده‌های استان فقط با وسایل نقلیه دارای کارت هوشمند مجاز خواهد بود. وی افزود: با تشکیل چند کارگروه با مشارکت فرمانداری‌، اداره‌ کل صنعت، معدن و تجارت، پلیس راه و راهداری استان، نظارت لازم بر وضعیت حمل بار معدنی انجام شود. مدقالچی متذکر شد: همچنین ۲۵درصد وصولی حق دولتی سهم معادن استان ها نیز به استناد بند ت تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ باید برای جبران خسارت وارد به جاده‌های استان هزینه شود؛ که همه این موارد به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه مصوب شد راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نسبت به استقرار دفاتر صدور بارنامه در گلوگاه‌های فرار بار شناسایی شده اقدام نماید، الزام معادن جهت نصب باسکول و تناژ در مبدا، حمل مواد معدنی تحت صحابت بارنامه، مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد، افزایش زمان و سرعت بارگیری در معدن انگوران و تخصیص سوخت بر اساس بارنامه انجام شود.