شناسهٔ خبر: 136696 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی خبر داد؛

تامین زمین برای ۱۸۵ هزار واحد مسکونی در آذربایجان‌غربی

تامین مسکن آذربایجان غربی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: اراضی مورد نیاز برای ساخت ۱۸۵ هزار و ۲۴۲ واحد مسکونی در سطح استان تامین و در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سید محسن حمزه‌لو در جلسه شورای تامین مسکن استان، اظهار داشت: با این آمار در حال حاضر این استان ۲ برابر سهمیه تولید مسکن شهری نهضت ملی مسکن تامین زمین کرده است.

وی ادامه داد: در بخش روستایی نیز سهمیه استان ساخت ۵۲ هزار واحد مسکونی است و در این بخش نیز مشکلی از بابت تامین اراضی وجود ندارد.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: در صورت شناسایی و اعلام نیاز، اراضی مورد نیاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاها تامین می‌شود.

حمزه‌لو با اشاره به اینکه توسعه شهر جدید گلمان نیز با جدیت دنبال می‌شود، اظهار داشت: ۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی با مشارکت قرارگاه امام‌ حسن مجتبی (ع) در شهر جدید گلمان ارومیه ساخته و تحویل متقاضیان می‌شود. 

وی گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار نفر جمعیت در قالب سه هزار و ۳۰۰ خانوار در شهر جدید گلمان ارومیه ساکن هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی بیان کرد: شهر جدید گلمان ظرفیت ۱۸۰ هزار نفر جمعیت را دارد و مشکلی از نظر واگذاری اراضی و اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این منطقه وجود ندارد.

حمزه‌لو با اشاره به میزان تسهیلات نهضت ملی مسکن اظهار داشت: در حال حاضر تسهیلات نهضت ملی مسکن برای متقاضیان به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: متقاضیان واجد شرایط نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی ۳۶ هزار و ۶۸۴ نفر است و برای ۳۰ هزار و ۶۶ نفر تخصیص پروژه انجام گرفته است.

وی افزود: عملیات اجرایی ۱۹ هزار و ۲۹۴ واحد مسکونی از طرح‌های نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی آغاز شده است.

استاندار آذربایجان غربی نیز در جلسه شورای تامین مسکن آذربایجان غربی، گفت: تسریع عملیات اجرایی طرح های نهضت ملی مسکن در اولویت باشد و دستگاه های اجرایی و بانک های عامل برای همکاری در این بخش اهتمام ویژه داشته باشند. 

محمد صادق معتمدیان اظهار داشت: همکاری خوب بانک های عامل در پرداخت تسهیلات بانکی روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن را سرعت داده است. 

وی ادامه داد: روند پرداخت تسهیلات بانکی و انعقاد قراردادها نیز مورد توجه بوده نظارت بیشتری بر این بخش صورت می گیرد. 

استاندار آذربایجان غربی گفت: قراردادهای واگذاری رصد شوند و اگر در مدت زمان مشخص شده در قرارداد روند اجرایی طرح آغاز نشود قرارداد واگذاری زمین از سوی راه و شهرسازی فسخ شود. 

معتمدیان بیان کرد: بحث تامین زمین در روستاها نیز مورد توجه بوده و بنیاد مسکن نیز در واگذاری اراضی برای متقاضیان ساخت مسکن اهتمام ویژه داشته باشد. 

وی با اشاره به تامین زیرساخت ها برای واحدهای باقی مانده مسکن مهر، اظهار داشت: با تامین اعتبارات لازم برای واحدهای مسکن مهر باید در موعد مقرر اتمام و تحویل واحدهای مسکن مهر انجام شود. 

استاندار آذربایجان غربی گفت: بحث بافت فرسوده و اجرای طرح های بازآفرینی شهری نیز در این مناطق مورد توجه است تا شاهد بهبود ساخت و ساز در فضای هسته مرکزی شهر باشیم. 

معتمدیان بیان کرد: کسب رتبه دوم آذربایجان غربی در روند واگذاری انفرادی و گروهی اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نشان از عملکرد درخشان این بخش بوده و دستگاه های اجرایی نیز همکاری لازم را برای اجرای هر چه بهتر این طرح داشته باشند. 

وی اضافه کرد: سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی فرصت مغتنمی برای بیان  پیشنهاداتی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و باید در جلسه وشورای تامین مسکن با حضور وزیر راه وشهرسازی روند اجرای این طرح در استان بررسی شوند.