شناسهٔ خبر: 137014 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره فنی و امور مهندسان مشاور اداره کل راه و شهرسازی استان خبر داد؛

صدور ۴۶ مجوز تخریب و تغییر کاربری ساختمان های دولتی در گلستان

راه و شهرسازی گلستان رئیس اداره فنی و امور مهندسان مشاور اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: در سال ۱۴۰۱، مجوز تخریب و تغییر کاربری ۴۶ مورد اموال غیرمنقول متعلق به دولت در گلستان توسط اداره فنی و امور مهندسان مشاور اداره کل راه و شهرسازی استان صادر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، حامد آشوری رئیس اداره فنی و امور مهندسان مشاور اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: بر اساس ماده ۱۲۲ قانون محاسبات عمومی کشور، وزارتخانه ها و موسسات دولتی مکلفند هرگونه تغییرات کلی در اموال غیر منقول اعم از تخریب یا تجدید بنا، تغییرات ناشی از سیل، زلزله و سایر حوادث را در مرکز به وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان ها به ادارات کل امور اقتصادی و دارایی اعلام کنند.

رئیس اداره فنی و امور مهندسان مشاور اداره کل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: در ادامه هیات وزیران در سال ۱۳۷۳ مصوبه ای ابلاغ کردند که بر اساس آن تمامی دستگاه های دولتی مجوز هرگونه تخریب، تغییر کاربری و تغییر کلی اموال غیر منقول خود را از وزارت راه و شهرسازی اخذ کنند.

آشوری همچنین تصریح کرد: بر این اساس، کارشناسان اداره فنی اداره کل راه و شهرسازی گلستان با حضور در محل ساختمان های نا ایمن که کتباً توسط دستگاه مربوطه معرفی شده، بررسی های لازم را برای صدور دستور تخریب یا حفظ بنا و یا بهسازی انجام می دهند.

رئیس اداره فنی و امور مهندسان مشاور اداره کل راه و شهرسازی گلستان در ادامه اظهار کرد: ساختمان هایی که تخریب آن ها توسط کارشناسان دفتر فنی تصویب و تایید می شود باید حائز شرایط لازم باشند.

وی همچنین گفت: آسیب در اثر حوادث طبیعی، اتمام عمر مفید و عدم مقرون به صرفه بودن ساختمان، عدم تدقیق آیین نامه ها و مقررات ملی ساختمان از جمله مقاومت سازه و مبحث ۱۹ مقررات ملی موجب صدور مجوز تخریب یک ساختمان خواهد شد.

آشوری اظهار کرد: همچنین فرسودگی، وجود رطوبت و ترک عمیق ناپایدار در ساختمان ها موجب می شود مجوز تخریب ساختمان توسط اداره کل راه و شهرسازی صادر شود.

رئیس اداره فنی و امور مهندسان مشاور اداره کل راه و شهرسازی گلستان با بیان اینکه مجوز تغییر کاربری در اموال غیر منقول متعلق به دولت نیز باید توسط وزارت راه و شهرسازی صادر شود، گفت: در سال ۱۴۰۱، مجوز تخریب و تغییر کاربری ۴۶ مورد اموال غیرمنقول متعلق به دولت در گلستان توسط اداره کل راه و شهرسازی استان صادر شد.

وی افزود: ۵۰ درصد این مجوزها مربوط به اداره کل آموزش و پرورش استان، ۲۰ درصد متعلق به دانشگاه علوم پزشکی گلستان و مابقی مربوط به سایر دستگاه های دولتی اعم از اداره کل ورزش و جوانان، فرمانداری ها، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و ... بوده است.