شناسهٔ خبر: 138643 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تحقق ۶۹ درصدی پروژه‌های مصوب سفر رییس جمهور به هرمزگان در حوزه راه روستایی

تحقق ۶۹ درصدی پروژه‌های مصوب سفر رییس جمهور به هرمزگان در حوزه راه روستایی رییس اداره نظارت بر ساخت راه‌های فرعی و روستایی اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان گفت: در دور نخست سفر رییس جمهور به استان آسفالت ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی مصوب شد که تاکنون پیشرفت فیزیکی ۶۹ درصد این پروژه‌ها محقق شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میثم نوبانی رئیس اداره نظارت بر ساخت راه های فرعی و روستایی اظهار کرد: طبق مصوبه سفر باید ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی با تخصیص ۹۸۰ میلیارد ریال در سطح استان هرمزگان تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد و خوشبختانه طبق برنامه‌ریزی انجام شده توانستیم ۳۹۰ کیلومتر راه روستایی را زیرسازی و بسترسازی کنیم که بیشتر از هدف تعیین شده است.

وی بیان کرد: از این ۳۹۰ کیلومتر، ۲۴۴ کیلومتر آن با اعتباری افزون بر یک هزار و ۹۸ میلیارد تومان با پیشرفتی افزون بر ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی را محقق کردیم که پارسال ۲۰۳ کیلومتر راه روستایی و در سه‌ماهه نخست امسال نیز حدود ۴۰ کیلومتر راه بهسازی و آسفالت کردیم. رییس اداره نظارت بر ساخت راه‌های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان اظهار کرد: مصوبه دولت برای ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی ۹۸۰ میلیارد تومان بود که باتوجه به تورم از آن سال تاکنون یک هزار و ۹۸ میلیارد تومان هزینه شده است.

نوبانی با اشاره به اینکه اولویت راه روستایی احداث راه‌های روستایی بالای ۱۰۰ خانوار است که در دستورکار قرار گرفت، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم باتوجه به برنامه ریزی‌های انجام شده در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۳ به هدف ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی که جزو برنامه‌های دولت سیزدهم بوده و یا بالاتر از آن، دست یابیم.

تکمیل راه ۱۱ روستای بالای ۱۰۰ خانوار در هرمزگان تا پایان امسال

رییس اداره نظارت بر ساخت راه‌های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان همچنین از برنامه‌های مهم امسال را تکمیل و اتمام راه روستایی ۱۱ روستای بالای ۱۰۰ خانوار در سطح استان عنوان کرد.

نوبانی یادآورشد: روستاهای «کوه حیدر»، «نیک دشت» و «پاتک، ملکن و درنگ مدو و آخران» بشاگرد، «گوسمند» و «دوین» میناب، «شهرک شهید سلیمانی» سیریک، «انجیردان» بستک، «دشت مارم»، «کوران»، «مهدی آباد» و «توتنگ» بندرعباس از روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار استان بوده است.

وی بیان کرد: «دشت مارم»، «کوران»، «مهدی آباد» و «توتنگ» بندرعباس به طول ۳۶ کیلومتر و با پیشرفت ۷۰ درصد و «گوسمند» میناب با پیشرفت ۵۰ درصد از جمله طرح‌هایی است که تا هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسوول اظهار کرد: راه ارتباطی اصلی دوراهی «پاتک، ملکن و درنگ مدو و آخران» شهرستان بشاگرد تا انتهای حوزه استحفاظی استان هرمزگان به طول ۱۳۰ کیلومتر از دیگر برنامه‌های در دست اولویت است که با هدف توسعه راه‌های مناطق محروم و کمترتوسعه یافته از نیمه دوم سال ۹۹ آغاز شده و تاکنون عملیات خاکبرداری و بازگشایی ۹۸ کیلومتر، زیرسازی و بسترسازی ۴۹ کیلومتر و آسفالت ۴۰ کیلومتر به پایان رسیده است.

نوبانی اضافه کرد: با بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر اتصال محور مواصلاتی استان‌های هرمزگان، سیستان وبلوچستان و کرمان، باعث برخوردارشدن ۲۷ روستا با بیش از سه هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت از راه مناسب آسفالته و همچنین تسهیل در تردد و ارسال محصولات دامی و کشاورزی منطقه می‌شود.

احداث چهار پل بزرگ در مسیر راه‌های روستایی هرمزگان

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان ادامه داد: همچنین در طول مدت سفر رییس جمهور به استان توانستیم احداث چهار پل بزرگ در مسیر راه‌های روستایی هرمزگان را در دستورکار قرار دهیم که با پیشرفت خوبی در دست احداث است.

نوبانی ادامه داد: پُل ۹ دهانه ۲۰ متری چارک بندرلنگه به طول ۱۸۰ متر از مهم‌ترین طرح‌هایی بود که با احداث آن در هفته دولت پارسال باعث شد تا مسیر تردد به جزیره کیش و روستای چارک بسیار راحت تر انجام شود.

وی ابراز کرد: پل ماشَنگی به زیارتعلی رودان دارای ۹ دهانه ۲۰ متری با تیرهای بتنی پیش‌ساخته است که در سال گذشته، ۵۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی داشته است و هم اکنون با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در دست احداث است.

این مسوول با اشاره به اجرای پل ماشنگی رودان به عنوان یکی از طرح‌های مهم و اولویت‌ دار راهداری در شرق هرمزگان در سال‌جاری بیان کرد: با بهره‌برداری از این طرح، راه ارتباطی ۲۶ روستا و آبادی دهستان مسافر آباد بخش رودخانه شهرستان رودان با یک هزار و ۲۱۵ خانوار و جمعیت چهارهزار و ۱۰۹ نفر برقرار می‌شود.

نوبانی اضافه کرد: احداث پل ارمک شهرستان بندرلنگه با پیشرفت بالای ۷۰ درصد و پل «کرویه» در رویدر بندرخمیر با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد نیز از دیگر پروژه‌هایی هست که در دست احداث است.