شناسهٔ خبر: 142126 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

خراسان رضوی اولین استان کشور در سنددار کردن سکونتگاه‌های غیر رسمی

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تفاهمنامه سند دار کردن سکونتگاه‌های غیر رسمی در خراسان رضوی، بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، استانداری خراسان رضوی و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی امضا شد، خراسان رضوی نخستین استان کشور است که در این حوزه اقدام را آغاز می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، تفاهمنامه سنددار کردن سکونتگاه های غیررسمی در خراسان رضوی، در دفتر استاندار خراسان رضوی فی مابین حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی و  داعی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به امضا رسید.

در حاشیه این مراسم؛ حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: اولین سند در اجرای بند م تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۲ بصورت عملیاتی در خراسان رضوی امضا شد. براین اساس سکونتگاه‌های غیر رسمی که در قانون ۱۴۰۲ به صراحت ذکر شده مالکیتشان از آن دولت است و توسط اشخاص به تصرف درامده و ساخت و سازها بصورت فنی و اصولی صورت گرفته، با رعایت تشریفات اسنادشان را صادر کنیم.

وی ادامه داد: خراسان رضوی به عنوان اولین استان که سند تنظیم شده و کارگروه هایی قرار است در این خصوص تشکیل شود و این موضوع نقطه عطف اجرای این قانون است.

بابایی با اشاره به اینکه در مشهد ۱.۵ میلیون نفر در این سکونتگاه‌های غیر رسمی ساکن هستند، گفت: با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان و حمایت استاندار، اسناد ساکنین صادر شود و بعد سایر شهرها در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تصریح کرد: امیدواریم با اجرای این طرح هیچ سکونت گاه غیر رسمی در استان خراسان رضوی، فاقد سند نباشد.

وی تاکید کرد: صدور سند به توسعه شهری، استحکام بنا و ساماندهی اجتماعی کمک می کند، در مشهد باتوجه به جمعیت یک  و نیم میلیون نفری در این سکونتگاه های غیر رسمی با تشکیل کارگروه هایی و در یک اقدام جدی در کمتر از ۲ سال تمام این سکونتگاه ها را سنددار می کنیم.

داعی نیز بیان کرد: یکی از مشکلات سکونتگاه های غیررسمی و بافت های حاشیه ای شهر، نداشتن سند مالکیت است که ان شاالله با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود و در قالب این تفاهمنامه اسناد این واحدها به نام واجدین شرایط صادر شود.