شناسهٔ خبر: 142194 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری استان همدان خبر داد؛

آمادگی کامل ناوگان حمل و نقل عمومی استان همدان برای جابه‌جایی زائران اربعین

مهندس آهکی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان از آمادگی کامل ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری استان برای جابجایی زائران اربعین حسینی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی استان همدان، مهرداد آهکی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان با اشاره به تسهیل در تردد زوار اربعین گفت: به منظور جابجایی زوار اربعین حسینی از تمامی ظرفیت ناوگان حمل ونقل عمومی بخش مسافر استان استفاده خواهد شد و همچنین پیش بینی و هماهنگی های لازم با دستگاه ها و دانشگاه ها و بخش خصوصی انجام شده است تا در صورت نیاز از ناوگان حمل و نقل مسافر این بخش ها نیز استفاده شود.

وی افزود: یکی از اهداف و برنامه سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای واردات اتوبوس های جدید است که مقرر شده تا قبل از اربعین تعدادی از این اتوبوس ها وارد کشور شوند و هماهنگی های لازم با شرکت های حمل و نقل مسافر همدان انجام شده است تا از این ظرفیت استفاده کنند.

آهکی ادامه داد: در مجموع ۱ هزار و ۵۵۹ دستگاه از  انواع اتوبوس، مینی بوس و سواری در بخش حمل ونقل مسافر استان همدان فعال هستند. مدیرکل راهداری استان همدان یادآور شد: هر ساله در ایام اربعین حسینی جاده های استان همدان پذیرای میلیون ها زائر و دلداده حضرت ابااعبدالله حسین(ع) است.

وی تصریح کرد: طبق پیش بینی های سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای امسال بیش از ۴ میلیون زائر از راههای کشور به سمت مرزهای منتهی به عراق عزیمت خواهند کرد و حدود ۹۰ درصد ترددها از طریق مسیرهای زمینی انجام خواهد شد. وی افزود: از این رو ارتقاء ایمنی راهها به ویژه مسیرهای اربعین جزو اولویت های سازمان راهداری قرار دارد.

این مسئول ابراز کرد: در استان همدان حدود ۶۰۰ کیلومتر مسیر منتهی به مرزهای سه گانه کشور قرار دارد و اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان همدان از ماه ها قبل اقدام به  ارتقاء ایمنی محورهای استان و به شکل ویژه مسیرهای زوار اربعین حسینی کرده است.

آهکی اضافه کرد: در همین زمینه ۸۰۰ کیلومتر خط کشی به شکلسه خطه، ۲۳۰ کیلومتر روکش آسفالت، تعریض و تعمیر ۱۴۳ پل کوچک و ۱۳ پل بزرگ، ۵ هزار ۳۰۰ کیلومتر شانه سازی تعدیل شیب شیروانی،خط کشی دو جزئی و ایمن سازی دماغه ها و تقاطع محورهای شریانی، تکمیل تابلو و علائم، آشکار سازی ۵۲ نقطه پرتصادف و دارای تصادف که ۲۸ مورد آن تا قبل از اربعین بطور کامل رفع خواهد شد.

مدیرکل راهداری استان همدان با بیان اینکه ۲۶ کیلومتر روشنایی در محور همدان- کرمانشاه راه اندازی و در حال بهره برداری است، اظهار کرد: ۴۲ مجتمع خدماتی رفاهی در آماده باش کامل و ۵۰۰ ننیروی راهدار نیز در ۲۵ باب راهدارخانه در قالب ۵۰ اکیپ در ایام اربعین به زائرین اربعین حسینی خدمات رسانی خواهند کرد.

آهکی تاکید کرد: استان همدان به علت قرار گرفتن در مسیر عبور زائران اربعین از اهمیت خاصی برخودار است به ویژه در هنگام برگشت زوار از مراسم اربعین و عزیمت به شهر خود که با حالت خستگی و خواب آلودگی وارد جاده های استان همدان می شوند.

وی گفت: در مسیرهای برگشت زوار اربعین اقدامات ویژه ای از جمله برگزاری پویش های همراهان سفر ایمن، ساخت پارکینگ و پاکسازی و تسطیح پارکینگ های موجود، ایجاد شیار لرزاننده طولی و عرضی، ساماندهی روشنایی ها و چراغ های چشمک زن، آماده سازی مجتمع های خدماتی رفاهی و استقرار گشت های راهداری و پلیس راه به منظور تشویق مسافران و زوار برای استراحت کوتاه و رفع خستگی در نظر گرفته شده است.