شناسهٔ خبر: 144194 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

طرح نهضت ملی مسکن در شهر یاسوج به کجا رسید؟

نهضت ملی طرح نهضت ملی مسکن از برنامه های محوری دولت مردمی به منظور آسان شدن ایجاد سرپناه مناسب برای زوج های جوان و اقشار کم درآمد است که در یاسوج اگرچه چه با موانعی مواجه بود اما با تلاش مسوولان در مسیر تحقق قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(کهگیلویه وبویراحمد)، تامین بخش قابل توجهی از زمین مورد نیاز، آغاز عملیات اجرایی شماری از واحدهای مسکونی و پیشرفت فیزیکی مطلوب آن چشم انداز روشنی برای احداث واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ترسیم کرده است.

یاسوج در سال های اخیر شاهد مهاجرت بی رویه ساکنان مناطق مختلف استان و برخی نقاط کشور بوده به طوری که جمعیت این شهر در سال ۱۳۵۵ تنها چهار هزار و۵۲۴ نفر بوده و در آخرین سرشماری رسمی که سال ۱۳۹۵ انجام شده به ۱۳۴ هزار و ۵۳۲ نفر رسیده و اکنون آمار غیر رسمی از سکونت افزون بر ۲۵۰ هزار نفر در این شهر خبر می دهد که این امر تامین زمین برای ایجاد زیرساخت های مختلف در این شهر را با مشکل مواجه کرده است.

مسوولان محلی پس از ماه ها تلاش و رایزنی ها بخش قابل توجهی از زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن را در منطقه «سروک» نزدیک به یاسوج تامین کرده اند تا ضمن رفع این مشکل زمینه تراکم زدایی در این شهر فراهم شود.

منطقه «سروک» در پنج کیلومتری شهر یاسوج و در تپه‌ای مشرف به شهر یاسوج آرمیده که گزینه ای خوب برای توسعه شهری در یاسوج محسوب می‌شود.

صاحب نظران حوزه شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه متاسفانه در برخی از نقاط این شهر مانند «باهنر»،«سعدی» و «سالم آباد» احداث ساختمان های مسکونی چند طبقه زیاد شده که این مساله می تواند در آینده پیامدهای خطرناکی در زمینه افزایش مخاطرات وقت بحران به دنبال داشته باشدابراز امیدواری می کنند گسیل بخشی از تقاضاهای مسکن به سمت مناطقی مانند سروک از تمرکزدایی می کاهد.

مشکل اصلی کمبود زمین در مسیر گره گشایی

معاون مسکن و بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت:۳۵ هکتار زمین در منطقه «سروک» برای اجرای طرح نهضت ملی در یاسوج اختصاص یافته است.

سید عبدالصاحب عزیزی افزود: هم اکنون در حال رایزنی زنی با یک مالک برای تامین ۲۰ هکتار دیگر زمین در مناطق نزدیک به شهر یاسوج هستیم.

وی بیان کرد: بیش از ۹ هزار نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در شهر یاسوج هستند.

آخرین جزییات از طرح نهضت ملی مسکن در یاسوج

معاون مسکن و بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: عملیات اجرایی سه سایت نهضت ملی مسکن یاسوج متشکل از ۶۰۰ واحد با میانگین پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد در حال اجراست.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: بخشی از واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن که پارسال عملیات اجرایی آن آغاز شده در شهریور ماه سال آینده تحویل مالکان داده می شود و سایت هایی که امسال کلنگ زنی شده در مدت زمان ۲۴ ماه احداث و واگذار می شود.

از سهم آورده تا تسهیلات بانکی پیش بینی شده

عزیزی عنوان کرد: برای ساخت هر واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام پرداخت می شود و تقریبا به همین میزان هم سهم آورده متقاضیان برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت به موقع سهم آورده از سوی متقاضیان نقش مهمی در تکمیل و تحویل به موقع آن به متقاضیان دارد افزود:متقاضیان هر سه ماه یک قسط به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال باید پرداخت کنند.

وی عنوان کرد: این تسهیلات با ۲ سال دوره تنفس پرداخت می شود.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی از متقاضیان خواست تا نسبت به پرداخت به موقع سهم آورده خود اقدام کنند.

یاسوج در مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد و شهرستان بویر احمد واقع شده است، این شهر یکی از شهرهای جنوب غربی ایران است و از جنوب به استان فارس، از شرق به اصفهان و از غرب به شهرستان کهگیلویه منتهی می‌شود.