شناسهٔ خبر: 144744 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی گلستان خبر داد؛

گلستان از استان‌های برتر در حوزه مدیریت اراضی از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین

راه و شهرسازی گلستان - شعبانیان معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با هدف پایش اراضی و جلوگیری از تجاوز و تعدی به حریم عرصه‌های ملی و دولتی و صدور مجوزهای مرتبط با زمین در استان گلستان راه اندازی شده که طی ارزیابی های صورت گرفته گلستان جزو استان های برتر در این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، جمشید شعبانیان معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی گلستان اظهار کرد: در راستای مصوبات جلسه بیست و سوم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با موضوع یکپارچگی توسعه دولت الکترونیک و پنجره واحد خدمات، دستگاه‌های اجرایی باید حداقل خدمات پرکاربرد خود را به پنجره خدمات دولت متصل کنند.

وی افزود: بر این اساس استفاده از ظرفیت سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با هدف جلوگیری از تجاوز و تعدی به حریم عرصه‌های ملی و دولتی و صدور مجوزهای مرتبط با زمین در استان گلستان در دستور کار اداره کل قرار گرفت.

شعبانیان همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه متولی اراضی عمومی دولت و اراضی ملی در محدوده و حریم شهرها اداره کل راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن می باشد، این سامانه در اداره کل راه و شهرسازی استان با دو محوریت پایش زمین و همچنین تشخیص نوعیت زمین راه اندازی شد.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: درخواست های شهروندان مربوط به کمیسیون ماده ۱۲ (تشخیص نوعیت زمین) در حال حاضر در استان از طریق این سامانه انجام می شود.

وی با بیان اینکه این اقدام برای اولین بار در دولت مردمی سیزدهم رخ داده، افزود: متقاضیان می توانند با ورود به سامانه iraneland.ir نسبت به ثبت درخواست‌های خود به منظور صدور آرای کمیسیون ماده ۱۲ اقدام کنند.

شعبانیان ادامه داد: با بهره‌گیری از این پنجره، تخلفات و تجاوز به عرصه‌های ملی و دولتی، به صورت برداشت‌های هوایی توسط ماهواره‌های هوشمند صورت می پذیرد.

وی افزود: با توجه به اهمیت بالای موضوع در مقوله پایش اراضی، هم اکنون در استان گلستان برای هشت نفر از همکاران یگان حفاظت از اراضی و همینطور کارشناسان حقوقی نام کاربری و رمز عبور تعریف شده که به صورت شبانه روزی با رصد سامانه مزبور از اراضی دولتی و ملی حفاظت می شود.

شعبانیان همچنین اظهار کرد: طبق ارزیابی های صورت گرفته، استان گلستان در سطح ملی جزو استان های برتر در این حوزه است.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی گلستان در انتها گفت: پنجره واحد مدیریت زمین یک نمونه موردی مناسب از تکامل هوشمندسازی خدمات الکترونیکی با اثر متقابل بر فناوری‌های نوین است.