شناسهٔ خبر: 14511 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

خدایی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

راه‌آهن قیمت بلیت قطارها را تعیین نمی‌کند/ تقاضایی برای افزایش نرخ بلیت همه قطارها نداشته‌ایم/ قیمت‌گذاری فصلی بلیت قطارها در حال بررسی است

نوروز- قطار قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه نرخ بلیت قطار مسیر به مسیر٬ بسته به خدمات ارائه شده به مسافران و هزینه تمام شده برای شرکت دارنده واگن تعیین می‌شود٬٬ گفت: تقاضایی تا به این لحظه برای افزایش قیمت بلیت همه قطارها نداشته‌ایم.

احمد خدایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره افزایش قیمت بلیت قطار گفت: از زمان روی کار آمدن دولت جدید هیچ گاه افزایش قیمت بلیت به گونه‌ای که در گذشته اعمال می‌شد اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه نرخ بلیت قطار مسیر به مسیر٬ بسته به خدمات ارائه شده به مسافران و هزینه تمام شده برای شرکت دارنده واگن تعیین می‌شود٬ یادآور شد: هیأت مدیره راه‌آهن مدتی است که اختیار تعیین نرخ بلیت قطار را ندارد و نرخ بلیت از سوی شرکت‌های خصوصی به هیأت مدیره شرکت راه‌آهن ارائه و فقط تصویب یا رد می‌شود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی افزود: در دوره جدید شاهد افزایش خدمات به مسافران بوده‌ایم که در گذشته این سطح خدمات وجود نداشت برای مثال قطار جدید زندگی که در مسیر تهران-مشهد با کلاس خاصی سیر و حرکت دارد بلیت آن باید با نرخ جدیدی عرضه می‌شد که با توجه به ویژگی‌های این قطار طبیعی است قیمت بالاتری در قیاس با سایر قطارها دارد.

خدایی یادآور شد: عمده مصوبات هیأت مدیره راه‌آهن درباره تعیین قیمت بلیت قطارهای جدید بوده به طوریکه در حال حاضر برای مسیر تهران-مشهد انواع نرخ را برای انواع قطارها به دلیل همان نوع ارائه خدمات و زمان سیر قطارها شاهد هستیم.

وی با تأکید بر اینکه هیچ گونه افزایش قیمتی در سال ۹۳ و ۹۴ برای همه قطارها نداشتیم و پیشنهادات به صورت موردی در هیأت مدیره راه‌آهن بررسی شده است٬ افزود: تقاضای جدیدی تا به این لحظه برای افزایش یکباره نرخ بلیت قطارها نداشته‌ایم.

عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با اشاره به رویه قیمت‌گذاری فصلی که در تمام دنیا صورت می‌گیرد٬ گفت: این مدل نرخ‌گذاری‌های جدید به این صورت است که آزادی عمل در اختیار شرکت‌های خصوصی باشد تا در زمان‌های پیک سفر نرخ بلیت را در سقف قیمت و در زمان‌های خلوت‌تر قیمت بلیت را با نرخ پایین‌تری عرضه کنند.

خدایی اضافه کرد: در حال حاضر نیز در حوزه حمل‌ونقل هوایی همین حالت از قیمت‌گذاری فصلی در حال اجرا است و می‌توانیم این سیستم نرخ‌گذاری را مانند سایر کشورها در حمل و نقل ریلی کشور پیاده‌سازی و اجرا کنیم؛ این پیشنهاد در حال بررسی و کار کارشناسی بوده که پس از اتمام کار کارشناسی در هیأت مدیره راه‌آهن مطرح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ اخیرا یکی از نمایندگان مجلس مدعی شد که "با رشد چندین باره نرخ بلیت ناوگان حمل و نقل ریلی شاهد کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه کم شدن سفرها خواهیم بود" که روابط عمومی شرکت راه‌آهن با صدور اطلاعیه‌ای یادآور شد: مجموعه شرکت‌های مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از مهرماه سال ۹۳ تاکنون هیچ گونه اقدامی در خصوص افزایش قیمت بلیت قطار نداشته و این موضوع تا پیش از این نیز مکررا از سوی معاون مسافری راه‌آهن اعلام شده است./

نظر شما