شناسهٔ خبر: 145332 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

از سوی رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری خراسان رضوی؛

نحوه دریافت وام ودیعه مسکن بافت فرسوده تسهیلاتی تشریح شد

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: قدمت بافت‌های شهری بخش‌های مختلف استان از یک طرف و قرار گرفتن روی نوار جغرافیایی زلزله‌خیز از سوی دیگر باعث شده تا نیاز به بازسازی بناها بیش از پیش اهمیت پیدا کند، به همین منظور شرکت بازآفرینی شهری ایران طرح‌های مختلفی ارائه داده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها وام ودیعه مسکن بافت فرسوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی (خراسان رضوی)، سمانه نصرالهی رییس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری گفت: وام ودیعه مسکن بافت فرسوده تسهیلاتی در جهت رفاه مردم ارائه شده و بر این اساس، تمامی دارندگان مسکن در بافت فرسوده می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی www. facility. udrc. ir، درخواست خود را ثبت کنند.

وی افزود: نیازی به مراجعه حضوری نیست و امکان ثبت اطلاعات در کم‌ترین زمان ممکن برای آنان مهیا است.

رییس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اظهار کرد: تسهیلات با نرخ بهره پایین ارائه می‌شوند تا واجدین شرایط جهت بازپرداخت آن با مشکل مواجه نشوند و از طرف دیگر، مهلت بازپرداخت بالایی هم دارند تا متقاضیان بتوانند به تدریج نسبت به واریز آن اقدام کنند.

نصرالهی افزود: نکته مهم دیگر در این رابطه فراهم شدن قابلیت استعلام آنلاین وضعیت وام ودیعه مسکن بافت فرسوده است. به‌عبارت‌دیگر، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه و وارد کردن اطلاعات محل سکونت خود، وضعیت مشمولیت خود برای استفاده از این وام را بررسی کنند. در نتیجه افرادی که شرایط لازم برای استفاده از تسهیلات ودیعه بازسازی مسکن را نداشته باشند، از همان ابتدا متوجه این امر خواهند شد.

وی اعلام کرد: ثبت نام وام ودیعه مسکن بافت فرسوده یک فرصت مناسب برای افرادی است که محل سکونتشان در این بافت واقع شده و قصد بازسازی آن را دارند.

رییس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی گفت: یکی از رایج‌ترین سوالات متقاضیان استفاده از تسهیلات بازسازی مسکن، مربوط به مبلغ آن است. درواقع متقاضیان می‌خواهند با اطلاع از مبلغ این وام، برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت آغاز پروژه بازسازی مسکن‌شان انجام دهند. 

نصرالهی گفت: مبلغ وام ودیعه مسکن بافت فرسوده ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته افزایش یافته و دو برابر شده است. سال قبل مبلغ این وام برای شهر مشهد و سایر شهرهای استان ۴۵ میلیون تومان بود. اما این میزان برای سال‌جاری در شهر مشهد و سایر شهرهای استان ۹۰ میلیون تومان اعلام‌شده است. مهلت بازپرداخت این نوع تسهیلات در سال‌های قبل ۳ سال، و مهلت مذکور برای کسانی که در سال‌جاری ثبت نام وام ودیعه مسکن بافت فرسوده را انجام می‌دهند هم مشابه سال قبل است.

نصرالهی بیان کرد: در صورتی که قبلا در این سامانه نام‌نویسی کرده باشید، با تایید اطلاعات کاربری می‌توانید به‌حساب خود وارد شده و ثبت نام وام ودیعه مسکن بافت فرسوده را انجام دهید. در غیر این صورت، می‌توانید از گزینه‌های موجود در قسمت پایین همین صفحه برای ثبت نام استفاده کنید. اگر برای اولین‌بار وارد این سامانه می‌شوید، بهتر است ابتدا وضعیت مسکن‌تان را استعلام گرفته و از قرار گرفتن آن در بافت فرسوده مطمئن شوید. جهت این امر بر روی گزینه «استعلام موقعیت ملک در بافت فرسوده» کلیک کنید.  

وی ادامه داد: گام بعدی استعلام موقعیت ملک و مشمولیت استفاده از وام ودیعه مسکن بافت فرسوده، استعلام موقعیت با کد پستی یا کد جام است. اگر استعلام با کد پستی را انتخاب کرده‌اید، این کد را در جایگاه مربوطه قرار داده و گزینه «استعلام با کد پستی» را بزنید. در صورتی که پاسخ مثبت بود، می‌توانید سراغ ثبت نام بروید.  

نصرالهی افزود: اگر وضعیت استعلام موقعیت ملک‌تان مثبت شد، می‌توانید ثبت نام وام ودیعه مسکن بافت فرسوده را انجام دهید. از شما درخواست می‌شود شماره تلفن همراه‌تان را وارد کنید. شماره موبایل باید به نام خودتان باشد. در گام اول باید کد پستی و کد جام محل سکونت خود را تایید کنید. گام دوم نام‌نویسی، ثبت اطلاعات هویتی مالک است. در این مرحله از ثبت نام وام ودیعه مسکن بافت فرسوده هم باید تمامی اطلاعات مورد نیاز را با دقت وارد کرده و مستندات لازم که مربوط به اطلاعات هویتی شخص و مسکن هستند را هم بارگذاری کنید. درنهایت از قسمت انتهایی صفحه بر روی گزینه «ثبت و ارسال» کلیک کنید. با انجام مراحل فوق، درخواست شما برای استفاده از وام بازسازی مسکن با موفقیت در سامانه ثبت خواهد شد. به این ترتیب، ظرف مدت یک هفته پیامی مبنی بر تشکیل پرونده از سوی بانک مسکن برای شما ارسال می‌شود.

رییس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری گفت: توسعه‌گران، سازندگان و مالکان واحدهای فرسوده در سراسر استان می‌توانند همزمان با استفاده از حمایت‌ها، تسهیلات و تخفیفات در سامانه تسهیلات نوسازی مسکن بافت فرسوده از سامانه تسهیلات ویژه نهضت ملی مسکن نیز استفاده کنند.