شناسهٔ خبر: 145721 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خوزستان:

توجه به اصول و مبانی پدافند غیر عامل در توسعه شهری ضروری است

شریف رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: توسعه شهری بدون توجه به اصول و مبانی پدافند غیر عامل می تواند تبعاتی را برای کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خوزستان)، جلسه کارگروه تخصصی کالبدی و زیربنایی شورای پدافند غیرعامل استان با حضور اعضای کارگروه در محل سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد.

در این جلسه حامد شریف، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، با اشاره به اهمیت موضوع پدافند غیر عامل اظهار داشت: در پروژه ها باید سناریوهای مختلف طراحی و عواقب آن دیده و مدل سازی شود، داشتن طرح و برنامه و آینده پژوهی نقش مدیریت را در شهر ها مشخص می کند و هیچ اقدامی را نباید بدون آینده نگری انجام داد.

شریف اجرای برخی پروژه ها بدون توجه به اصول پدافند غیر عامل را خطرناک دانست و گفت: موضوع پدافند غیر عامل همیشگی و جاری است که ربطی به شرایط زمانی و مکانی ندارد.

وی با بیان اینکه باید شهرها را به شهرهای ایمن و قابل دفاع برای مردم تبدیل کنیم گفت: در تاریخ کشور ما در همه شهرها عناصر اصلی امنیت شهری وجود داشته و قلعه ها امنیت شهر را بر عهده داشتند.

وی افزود: مسئله بسیار مهمی که در این حوادث و تهدیدات مشاهده می شود عدم آمادگی شهرها و آسیب پذیری آنها در مقابل تهدیدات است پس آمادگی شهرها برای دفاع از مردم به عنوان اصلی ترین سرمایه هر کشور در برابر تهدیدات امر بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نهادینه سازی مفاهیم پدافند غیر عامل در ذات طرح های شهری را از نکات مهم در مبحث شهرسازی و پدافند غیرعامل دانست و گفت: هر طرحی که در شهرها ساخته می شود باید اصول پدافند غیر عامل به بهترین شکل در آن اجرا شود همچنین باید طرح هایی برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شود تا بتوانیم از مردم محافظت کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید به مقوله آموزش و افزایش آمادگی مردم توجه ویژه ای شود. ما در طرح های شهری بر سه مساله شهرسازی، زیر ساخت های شهری و مدیریت شهری متمرکز شدیم تا بتوانیم بیشترین خدمت را به مردم ارائه دهیم.

شریف شناخت ظرفیت ها و قابلیت های را از اولین اصول پدافند کالبدی دانست و گفت: ما باید دارایی ها هر شهرستان را بخوبی بشناسیم و بدانیم نقش، اهمیت و کارکرد دارایی های ما چیست.

وی افزود: موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد هوشمند سازی و قابلیت شبکه ای است ما باید نقش دارائی ها یمان در شبکه و سیستم را بدانیم و توجه داشته باشیم که دارایی های با هم در ارتباط هستند. شناسایی وابستگی های متقابل زیرساخت ها بهم و سپس کاهش این وابستگی ما از اهمیت بالا برخوردار است.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره‌ به طرح جامع پدافند غیرعامل اظهار داشت: مصون سازی و کاهش آسیب پذیری زیرساخت های اصلی استان در راستای افزایش امنیت و حفاظت از مردم در برابر انواع تهدیدات از مهمترین رویکردهای پدافند غیرعامل به شمار می رود، لذا تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل امری ضروری برای استان به شمار می رود.

شریف یادآور شد: توسعه بدون توجه به اصول و مبانی پدافند غیر عامل می تواند تبعاتی را برای کشور به همراه داشته باشد.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در رابطه با اضطرار ایجاد یک رویکرد مهندسی جدید گفت: در گذشته عنصر و اثر تهدید در محاسبات ساختمانی نادیده گرفته شده ولی امروزه پدافند کالبدی یک رویکرد مهندسی تهدید شناسی به ساختمان و مهندسی عمران پیدا کرده است.

وی افزود: باید برنامه ریزی لازم جهت خروج مراکز پرخطر به برون شهر و یا کاهش آسیب پذیری آنها در صورت عدم امکان جابجایی انجام شود.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: پدافند غیرعامل یک اصل در ساختار سازمانی برای همیشه بوده و لذا یکی از بنیادی ترین مسائل و وظایف ما محسوب می شود.

در این جلسه همچنین برنامه‌های پیشنهادی برای نکوداشت هفته پدافند غیرعامل که از ۳ تا ۱۰ آبان سال جاری برگزار می‌شود بررسی شد.