شناسهٔ خبر: 14588 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سالانه یک هزار میلیارد ریال دستگاههای راهداری خریداری می‌شود

ماشین‌آلات راه‌داری مدیرکل دفتر تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: سالانه یک هزار میلیارد ریال هزینه تجهیز و خرید دستگاههای راهداری سبک و سنگین می شود.

علی ناوی در حاشیه نشست منطقه ای مدیران راهداری هفت استان کشور که به میزبانی قزوین در حال برگزاری است، در گفت و گو با ایرنا افزود: سیاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مبنی بر تجهیز و نوسازی ناوگان خود، اختصاص اعتبارهای خاص به صورت سالانه برای اجرای این کار است.

وی با اشاره به اینکه تا چند سال گذشته عمر ناوگان راهداری کشور بیش از ۲۰ سال بوده، ادامه داد: این سازمان طی سه سال گذشته با خرید دو هزار دستگاه انواع ماشین آلات راهداری جدید برای جایگزینی ماشین آلات فرسوده، عمر دستگاههای خود را به ۲۰ سال رسانده است.

ناوی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی های جدید، این سازمان بنا دارد با ادامه خرید ماشین آلات جدید تا پنج سال آینده عمر متوسط دستگاههای خود را به ۱۵ سال برساند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: طبق استانداردهای موجود به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی و ۵۰ کیلومتر آزاد راه باید یک راهدارخانه داشته باشیم که اکنون تنها ۶۹۰ راهدارخانه داریم در حالیکه این میزان باید یک هزار باب باشد.

مدیر کل دفتر تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: هزینه احداث هر باب راهدارخانه براساس شرایط اقلیمی و طول جاده های تحت پوشش حدود سه میلیارد ریال است.

ناوی یادآور شد: برای زمستان امسال و از اول آذر ماه یک هزار و ۵۰۰ تیم راهداری با هفت هزار دستگاه ماشین آلات سنگین به همراه ۱۴ هزار نیروی راهدار در سطح راههای کشور مستقر نموده ایم و استقرار این تیم ها تا ۱۵ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: علاوه بر تیم های راهداری، دو هزار گشت راهدار به صورت شبانه روزی در سطح جاده های کشور برای ارائه خدمات به مسافران تردد خواهند داشت.

ناوی ادامه داد: در چند سال گذشته و در رابطه با تشکیل تیم های بحران، اقدام های خوبی شده تا جایی که برای تجهیز ماشین آلات تخصصی راهداری ۷۰۰ دستگاه نمک پاش هوشمند و تعداد قابل توجهی دستگاه برف خور که در ساعت سه هزار تن برف را از سطح جاده ها برداشته و به کناره های پرتاب می کند، خریداری کرده ایم.

این مسوول راهداری خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد کارهای راهداری از جمله لکه گیری، روکش آسفالت، خط کشی، نصب علائم، پل سازی و مرمت پل توسط بخش خصوصی انجام می شود و بیشتر فعالیت راهداران ما به عملیات زمستانی و حوادث غیرمترقبه اختصاص یافته است.

نظر شما