شناسهٔ خبر: 145944 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم بازار مسکن:

کاهش قیمت مسکن در اجاره بها در سطح کشور حاصل تدابیر کار گروه تنظیم بازار مسکن و املاک بود

کارگروه تنظیم مسکن -کهگیلویه وبوراحمد نماینده وزارت راه و شهرسازی گفت: کار گروه تنظیم بازار مسکن و املاک کشور با دستور بازرسی و ساماندهی مشاورین املاک در کشور توانسته کاهش قیمت مسکن در اجاره بها را داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کهگیلویه و بویراحمد)، علیرضا مهلی نماینده وزارت راه‌وشهرسازی در کارگروه تنظیم بازار مسکن، املاک و مستغلات کشور در سفر به یاسوج و در جلسه کارگروه مسکن استان گفت: در راستای تنظیم بازار مسکن عملیات میدانی ساماندهی مشاوران املاک، شناسایی خانه‌های خالی از سکنه و وام‌های ودیعه مسکن از ۱۵ اردیبهشت ماه سال‌جاری در سراسر کشور آغاز شده است.

مهلی افزود: طبق مصوبه هفتمین جلسه شورای عالی مسکن و تاکید رییس جمهور مبنی بر راه اندازی کارگروه تنظیم بازار مسکن بعد از شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد و استان تهران سفرهای استانی را در سراسر کشور آغاز کردیم و امروز بیست‌ودومین سفر استانی را در کهگیلویه و بویراحمد داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: این بازرسی‌های میدانی و ساماندهی مشاورین املاک در کشور توانسته است کاهش قیمت مسکن در اجاره‌بها را داشته باشد وی با اشاره به بنگاه‌های مشاور املاک گفت مردم باید به بنگاه‌هایی مراجعه کنند که پروانه کسب داشته باشد و داشتن پروانه جز حقوق شهروندی است.

نماینده وزارت راه‌وشهرسازی در کارگروه تنظیم بازار مسکن، املاک و مستغلات کشور گفت: در سامانه ملی املاک و اسکان کد رهگیری برای مستاجران در اجاره‌بها رایگان شده و الحمدالله در سراسر کشور مورد استقبال مردم قرار گرفته است و اگر مردم املاک خود را در سامانه ثبت نکنند مشمول مالیات بر خانه‌های خالی خواهند شد.

مهلی با اشاره به تخلفات بنگاه‌های املاک افزود بیشترین تخلفات در این صنف نداشتن پروانه کسب، عدم درج نرخ نامه، گران فروشی در اخذ کمیسیون و استفاده از اجاره‌نامه‌های دستی و نگرفتن کد رهگیری است.

وی با اشاره به بازرسی‌ها و نظارت بر بازار مسکن در کشور گفت از ابتدای آغاز این طرح تاکنون حدود ۸۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های مشاور املاک در کشور انجام شده که در این بازرسی‌ها ۵۶۰۰ بنگاه متخلف پلمپ شده است.

مهلی با اشاره به روند کاهش قیمت مسکن گفت کارگاه تنظیم بازار باعث کاهش قیمت حدود ۲۰ تا ۲۵ درصدی مسکن در شهرها جدید پردیس و پرند و همچنین ساخت کاهش قیمت در برخی از نقاط کشور شد مهلی در پایان افزود: کاهش قیمت مسکن در کشور توانسته باعث نزولی شدن قیمت اجاره‌بها در کشور شده است.