شناسهٔ خبر: 14656 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی خبر داد:

تبعات ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌های تهران/ تصویب طرح جامع لواسان

پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اشاره به تبعات ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌های تهران گفت: در لواسان طرح هادی دو هزارهکتاری وجود داشت که الان در طرح جامع آن را به ۶۰۰ هکتار کاهش دادیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر سیل می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به وجود آورد، گفت: اگر سازه یا مسیری در جهت سیل باشد به عنوان مجرای راه عمل می‌کند اما زمانی نگران کننده است که مانع سیل باشد بنابراین در جهت سیل می‌توان سازه را طوری طراحی کرد که حتی اگر آب هم سرازیر شود اتفاقی نیفتد.

وی با اشاره به سیل در منطقه کن سولقان که منجر به مرگ تعدادی از شهروندان تهرانی شد، افزود: در کن سولقان ۱۳ میلی متر باران بوده که این مقدار باران موجب سیل نمی‌شود اما مانعی که بر سر راه آب قرار داشت، منجر به سیل شد.

دبیر شواری عالی شهرسازی و معماری در ادامه به ساخت وسازهای غیر مجاز در حریم رودخانه اشاره کرد و اظهار داشت: این ساخت و سازها به دلیل اینکه سدی را در برابر سرازیر شدن آب ایجاد می‌کند در بارندگی‌های کم هم می‌تواند منجر به سیل شود، مانند ساخت یک هتل که در حریم رودخانه منطقه رودبار قصران انجام شد.

حناچی با بیان اینکه هر کجایی این اتفاق بیافتد و مجرای مسیل بسته شده باشد، خطر سیل وجود دارد، افزود: تخلف ساخت این هتل در وزارت کشور پیگیری می‌شد و تاکنون هم دستور ۳ طبقه تخریب آن را داده‌اند اما از ابتدا هم ساخت آن عاقلانه نبوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این سئوال به وجود می‌آید که در آن زمان چرا وزارت نیرو اجازه ساخت هتل در حریم رودخانه را داده است، گفت: این موضوع جای تعجب دارد که این هتل در حریم کیفی رودخانه ساخته شده است، نه کیفی و نه محل ساخت آن جزو حریم اصلی رودخانه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر که این ساختمان به ۱۳ طبقه رسیده، قصد تخریب دارند که در هر صورت مشکلاتی هم بر سر راه آن است، افزود: ساخت هتل در کنار رودخانه از نظر ایمنی هم بسیار خطرناک است، زیرا با هرگونه سیل این هتل فرو می‌ریزد و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

حناچی با اشاره به ساخت و سازها در منطقه لواسان تهران گفت: در خصوص منطقه لواسان طرح جامع در حال تصویب و ابلاغ است که براین اساس، تفاوت جدی میان حریم و محدوده نیست. در حال حاضر لواسان به حالت تثبیت رسیده است.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اعلام اینکه در لواسان طرح هادی ۲ هزار هکتاری وجود داشت که الان در طرح جامع آن را به ۶۰۰ هکتار کاهش دادیم، ادامه داد: البته این کاهش تبعاتی داشت اما الان به تعادل رسیدیم. در همین حال، عارضه‌ای که در شهرها برای تخلفات داشتیم، در این منطقه هم بوده است؛ به همین دلیل کمیسیون ماده ۱۰۰ را مامور کردیم که به واسطه تخلفات حق معامله ندارد./

برچسب‌ها:

نظر شما