شناسهٔ خبر: 14789 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس دانشکده معماری دانشگاه تهران:

رعایت نشدن حداقل استانداردها در ساخت و سازها / الزامات قانونی برای متخلفان ساخت وساز وجود ندارد

شاهین حیدری رئیس دانشکده معماری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در کشور ما حداقل استانداردها در ساخت و سازها نیز رعایت نمی‌شود گفت: چراکه الزامات قانونی برای برخورد با متخلفان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شاهین حیدری در دومین روز از پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران در نشست تخصصی فن‌آوری صنعت ساختمان با بیان اینکه مشکل اساسی در فن‌آوری ساختمان تعریف استانداردها، گواهی‌نامه ارزیابی محصولات، فرآیند و سایر تعاریف در این حوزه است گفت: اگر تعاریف دقیقی از این شاخص‌ها نداشته باشیم قطعا در این بخش با مشکل مواجه می‌شویم همانطور که در حال حاضر این مشکلات در مقررات ملی ساختمان قابل مشاهده است.

وی سخنان شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مبنی بر اینکه «استانداردها حداقل انتظارات را دربر می‌گیرد و الزامات حداقلی قانونی هستند» را یادآور شد و گفت: متاسفانه در کشور ما حتی حرکت به سمت حداقل‌ استانداردهای ساخت وساز هم رعایت نمی‌شود چراکه الزامات قانونی برای برخورد با متخلفان وجود ندارد.

رئیس دانشکده معماری دانشگاه تهران ادامه داد: به عنوان مثال اگر مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان رعایت نشود ابزار و راهکار قانونی برای برخورد با متخلف کافی نیست.

حیدری در پایان به راهکارهای ارتقای فرهنگ اجرای قوانین مربوط به رعایت استانداردها در صنعت ساختمان اشاره کرد و گفت: می‌توان برای افزایش سطح کیفی استانداردسازی محصولات ساختمانی ارزش‌هایی را در نظر گرفت. به عنوان مثال در صورتی که شاخص‌هایی در حوزه افزایش کیفیت و استاندارد ساختمان رعایت شود تسهیلاتی برای سازنده آن نیز در نظر گرفته شود. همچنین باید با آموزش و فرهنگ‌سازی مردم را به درکی از حفظ محیط زیست سوق دهیم./

نظر شما