شناسهٔ خبر: 147937 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با رویداد عصر امید نشست شهر هوشمند استان البرز برگزار شد

نشست شهر هوشمند استان البرز همزمان با رویداد عصر امید با میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، نشستی با موضوع شهر هوشمند و استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در شهرها و خدمات‌رسانی به شهروندان با حضور و ریاست معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان و معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، نمایندگان شهرداری‌ها و نظام مهندسی و تنی چند از کارشناسان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی کرج برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان البرز)؛ نشست هم‌اندیشی با موضوع شهر هوشمند در محل سالن جلسات هیأت امنای دانشگاه آزاد کرج برگزار شد.

در این جلسه مهدی حسنی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی البرز هدف از تشکیل این جلسه را استفاده از ایده‌ها و نظرات علمی دانشگاه در حوزه طراحی و اجرای شهرها و همین‌طور بهره‌مندی از توان علمی و پژوهشی دانشگاه در حل و تسهیل و چاره‌اندیشی خدمات‌رسانی به شهروندان و بهره‌مندی از ظرفیت هوش مصنوعی و تسهیل‌گری این علم کاربردی و تکنولوژی روز دنیا در طراحی و مدیریت شهرها دانست.

حسنی با اشاره به این مهم که تأسیس اولین دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی البرز به عنوان نشانی از پیشتازی این مجموعه در تربیت نسل جدید در حوزه هوشمندسازی دارد، افزود: بحثی در شهرها داریم تحت عنوان مناسب‌سازی بویژه در حیطه خدمات‌رسانی به افراد کم توان، معلولین، کودکان سالمندان و بانوان، لذا بهره‌ای برای کل شهروندان دارد.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی البرز گفت: ژاپن در مناسب‌سازی سابقه‌ای ۳۰ ساله داشته است و الگوی بومی اقدامات سایر کشورها برای کشور ما نیز راهگشاست. راه و شهرسازی استان پیرو نظر شورای فنی استانداری از دعوت دانشگاه در تشکیل نشست‌های تخصصی با رویکرد راه‌اندازی قرارگاه هم‌آفرینی هوشمندسازی در البرز استقبال می‌کند.

در ادامه جلسه رضا جمالپور عضو هیأت علمی دانشگاه از پیشتاز بودن البرز به لحاظ تأسیس دانشکده هوش مصنوعی و دانش‌پذیری ۶ هزار نفر در مقاطع مختلف این رشته، علاقه مسئولین استان به هوش مصنوعی و استفاده از آن، همچنین اهمیت استان البرز به لحاظ مجاورت با پایتخت را از علل پیشتازی استان البرز در بحث هوشمندسازی و هوش مصنوعی دانست و از الگو قرار گرفتن این استان جهت استفاده سایر استان‌ها ابراز امیدواری کرد. جمالپور لزوم کنشگری در عرصه بهره‌برداری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی را لازمه پیشرفت دانست.

عباس کریمی معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به وجود ۶ هزار دانشجو در دانشکده هوش مصنوعی گفت: این دانشگاه ظرفیت علمی و پژوهشی در یاری‌رسانی به سازمان‌ها و مجریان و دولت دارد.

وی بیان کرد: یکسال گذشته ۸۸ رشته به دانشگاه آزاد اضافه شده است و از سال ۹۸ به سمت نسل چهارمی شدن در عرصه مدیریت و آموزش در حرکت است.

کریمی افزود: با توجه به این ظرفیت با تعامل علمی می‌توان مدیریت شهری شهرهای البرز را دگرگون کرد و از این رو کرج در البرز را می توان به عنوان شهر پایلوت جهت مطالعات هوشمندسازی و مدیریت هوشمند پیشنهاد کرد.

در این جلسه نمایندگان شهرداری‌ها و نظام مهندسی به ارائه پیشنهاد و طرح فرآیندهای نیازمند به هوشمندسازی در حوزه تخصصی خود پرداختند.

در این جلسه مقرر شد بحث صدور پروانه ساختمانی به عنوان یکی از پر چالش‌ترین فرآیندهای شهرداری که هم اکنون با میانگین زمانی ۳۸ روزه انجام می‌شود بعنوان پروژه مطالعات جهت هوشمندسازی تعریف شود.

همچنین مقرر شد شهرک‌های جدید نهضت ملی البرز به عنوان گزینه‌های طراحی براساس ویژگی‌های شهر هوشمند در کنار طراحی‌های فنی و تخصصی شهرسازی طی تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه آزاد اسلامی موضوع همکاری قرار گیرد.