شناسهٔ خبر: 147946 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون فنی راهداری استان همدان خبر داد:

برخورداری هزار و ۱۷ روستای استان همدان از راه  آسفالت شده مناسب

سید محسن حسینی معاون فنی و راه روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان معاون فنی و راه روستایی استان همدان گفت:  ازمجموع هزارو  ۷۲ روستای استان هم اکنون هزارو و ۱۷ روستا از راه آسفالت مناسب برخوردارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی( همدان )سید محسن حسینی معاون فنی و راه روستایی استان همدان با بیان اینکه بهینه سازی، ساخت و توسعه راههای روستایی با هدف بهبود زندگی و دسترسی روستاییان به مراکز شهرها و استفاده بهینه از منابع ،آب زمین و سرمایه اجرا می شود، افزود:  ایجاد  راههای مناسب موجب افزایش تمایل و رغبت بیشتری برای زندگی در روستاها شده و مانع مهاجرت به سمت شهرها می شود.

وی با بیان اینکه راهها  نقش مهمی در توسعه زیربنایی اقتصادی و اجتماعی و انتقال امکانات و تأسیسات زیربنایی به روستاها دارد، اظهار داشت : تا پایان سال گذشته ۲هزارو ۷۶۲ کیلومتر از راههای روستایی استان آسفالت شده است و هم اکنون از راههای روستایی استان همدان با احتساب راههای شبکه ۲۴۲ کیلومتر شنی و ۳۶۶ کیلومتر به صورت خاکی است.

حسینی اظهار داشت: از مجموع ۱۰۷۲ روستای استان ۱۰۱۷ روستا راه آسفالت شده مناسب دارند که با توجه به اینکه اولویت اول اجرای آسفالت روستاهای با جمعیت بیش از ۵۰ خانوار بوده، همه روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان از راه آسفالته مناسب برخوردار شده اند.

معاون فنی راههای روستایی استان تصریح کرد:  اولویت دوم  برای آسفالت راه ها  روستاهای بین ۲۰ تا ۵۰ خانوار است که در دستور کار این اداره قرار گرفته است که ۱۱ روستا بین ۲۰ تا ۵۰ خانوار و الباقی روستاها زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

حسینی اضافه کرد: در سال جاری با توجه به مشکلات فراوان در زمینه تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز پروژهای عمرانی ، عملیات احداث حدود ۲۳ کیلومتر راه روستایی آسفالته در استان به اتمام رسیده است.

وی پروژه های آسفالت شده راه های روستایی استان را شامل محور چشمه علی طویلان در شهرستان اسدآباد، محورهای اکبر آباد_ شریف آباد ، قشلاق بابا رستم ، اسد آباد – توانه ، تعریض محور گیان در شهرستان نهاوند ، محورهای پریان ، هریرز ، قسمتی از مالیچه به سمت ایرانه در شهرستان ملایر دانست.

حسینی افزود: همچنین در این مدت قسمتی از محور رایکان مزرعه در شهرستان بهار و کبودرآهنگ عبدالرحیم - ورکش ، دولت آباد ورکش در شهرستان همدان نیز آسفالت شده است.

وی گفت:  پروژه های در دست اقدام نیز شامل محورهای حاجی مقصود، محور آبهندو – برکت آباد در شهرستان همدان محور پنبه در شهرستان نهاوند ، محور قاسم آباد - خنداب، سیاه گله سو تپه در شهرستان اسد آباد است که  در صورت تامین و تخصیص اعتبار لازم و حصول شرایط جوی مساعد عملیات آسفالت این محورها نیز بزودی انجام می شود.

معاون فنی راههای روستایی استان سایر پروژه های در دست اقدام این اداره کل را  ۴۰ کیلومتر با اعتباری  بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان دانست  که در صورت تخصیص اعتبارات لازم  در سال جاری عملیات زیر سازی و ابنیه فنی این پروژه ها به اتمام می رسد  و در سالهای آتی عملیات  روسازی و آسفالت این راهها انجام خواهد شد.

وی استفاده از ظرفیت خیرین برای کمک در ساخت راههای روستایی را ابتکارعمل این اداره کل معرفی کرد و افزود: در سالجاری پروژه عبدالرحیم ورکش و دولت آباد - ورکش شهرستان همدان با محوریت و همکاری این اداره کل و همکاری بسیج سازندگی استان همدان  به صورت مشترک انجام شد که در تامین قیر خیرین مشارکت داشتند.