شناسهٔ خبر: 148795 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بهره‌برداری از ۱۴ دستگاه شتابنگار در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی

دکتر حمزه لو مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: ۱۴ دستگاه شتابنگار نسل چهارم به صورت همزمان در شهرستان‌های این استان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( آذربایجان‌غربی)، سید محسن حمزه‌لو مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در مراسم بهره‌برداری از  ۱۴ دستگاه شتابنگار در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: برای راه‌اندازی این دستگاه‌های شتابنگار نسل چهارم، ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی ادامه داد: تهیه، نصب و راه اندازی شتابنگار در محل های ارومیه، سیلوانا، میرآباد، ربط، چهاربرج، باروق، شاهین دژ، قوشچی، سیلاب، فیرورق، ایواوغلی، یولاگلدی، شوط و آواجیق  با هدف تکمیل شبکه شتابنگاری در اولویت است. 

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی افزود: فونداسیون شتابنگارها در شهرهای مورد نظر اجرا و از شتابنگار های نسل چهارم برخط ( هشدار سریع و پاسخ سریع) در شهرهای مذکور نصب و راه‌اندازی شده است.

حمزه‌لو ادامه داد: با توجه به لرزه‌خیزی استان و وجود گسل‌های فعال و همچنین لحاظ توپوگرافی استان و اهمیت امدادرسانی به موقع به آسیب دیدگان در زمان وقوع زلزله تکمیل شبکه شتابنگاری لازم الاجرا بوده است.

وی بر خط بودن را از ویژگیهای این دستگاهها با فناوری نسل چهارم به صورت دیجیتالی با حساسیت بالا عنوان کرد و افزود: با استفاده از این دستگاه ها تبادل اطلاعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات با حساسیت بالا و کمترین زمان انجام می شود.

وی اضافه کرد: با این اطلاعات، شتاب و بزرگی زلزله را می توان تشخیص داد و همزمان این دستگاه می تواند با دستگاههای اطراف ارتباط یافته و مسیر گسل را نشان داده و به مدیر بحران کمک می کند تا مسیر تخریب زلزله را تعیین نموده و اکیپهای امدادرسان را به مسیرها روانه سازد.

عباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم گفت: در بین حوادث زلزله جزو مهمترین حوادث بوده و در استان ما نیز بسیار حائز اهمیت است و شاهد این حوادث بودیم و بهره‌برداری از این دستگاه‌ها به شناسایی فوری محل زلزله و انجام اقدامات لازم کمک ویژه‌ای می‌کند.