شناسهٔ خبر: 14904 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزرات راه و شهرسازی

مهندسان منافع ملی، حقوق شهروندی و اخلاق حرفه‌ای را برتر از منافع شخصی بدانند/ رقابت صرفاً به معنی کمترین قیمت نیست

دکتر شیبانی مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزرات راه و شهرسازی با بیان اینکه حرفه مهندسی دارای پیچیدگی‌های زیادی است اما باید خدمات سالم را در بازار ارائه داد، گفت: همه مهندسان باید منافع ملی، قانون، حقوق شهروندی و اخلاق حرفه‌ای را برتر از منافع شخصی بدانند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، منوچهر شیبانی‌اصل ظهر امروز پنج‌شنبه پنجم آذرماه ۹۴ در مراسم اعطای اعتبارنامه اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی کرمان گفت: برخلاف آنچه که به غلط این روزها در مورد سازمان نظام مهندسی ساختمان وجود دارد این سازمان تنها یک نهاد صنفی نیست بلکه یک نهاد حرفه‌ای و دارای دو دسته فعالیت است. نخست سازمان نظام مهندسی در قبال مردم و منافع ملی مسوول است و سپس یکسری مسوولیت‌های حرفه‌ای در قبال مهندسین ساختمان دارد.

شیبانی بیان کرد: متاسفانه گاهی نسبت به اهداف سازمان انحراف رخ می‌دهد در حالیکه این امر باید موجب شود که ما به سمت یک حرفه سالم و بالنده حرکت کنیم.

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزرات راه و شهرسازی گفت: ما به استقلال نظام مهندسی ساختمان استان‌ها اعتماد کامل داریم از این رو علاقه‌ای به دخالت در امور آنها نداریم مگر در مواردی که به منافع ملی مربوط است و یا قانون‌گذار از ما درخواست می‌کند.

وی اظهار کرد: براساس ماده ۲۶ قانون و تبصره آن، در سه حالت وزارت راه و شهرسازی موظف شده است در نظام مهندسی ساختمان ورود کند؛ نخست در زمانی که این نظام تشکیل نشده باشد، سپس هنگامی که تعطیل شود و یا در حالتی که منحل شده باشد.

شیبانی افزود: گرچه تاکنون در چندین نوبت ماده ۲۶ در استان‌های مختلف کشور اجرا شده است اما در کرمان بسیار تلاش کردیم تا بعد از بروز مشکلات و اختلافات در درون هیات مدیره، با نظر شورای مرکزی در داخل استان موضوع حل شود.

مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزرات راه و شهرسازی توصیه کرد: به اصل انسجام، وحدت و همگرایی در کل نظام مهندسی ساختمان توجه شود و توانایی تحمل تفاوت‌ها را تمرین کنیم.

وی بیان کرد: خط و مشی ما در وزارت راه و شهرسازی توجه به استقلال سازمان‌ها، کمک و حمایت در سیاست‌گذاری‌ها است، کار حرفه‌ای در بخش مهندسی ساختمان پیچیده است و به دانش تخصصی نیاز دارد که در اختیار همگان نیست و نباید هر کس به خود اجازه ساخت و ساز دهد.

شیبانی افزود: متاسفانه امروز بخش ضوابط شهری دچار از هم گسیختگی و در برخی شهرها غیرقانونی عمل شده است و به عبارتی ضوابط شهرسازی نقض می‌شود و متاسفانه در این حالت برخی همکاران ما این عمل را تائید می‌کنند در حالیکه باید این جریان نادرست برچیده شود.

مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزرات راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ساخت و ساز باید با رعایت کامل مقررات انجام شود، گفت: تلاش ما این است که کار به دست افراد حرفه‌ای و متخصص انجام شود.

وی ادامه داد: حرفه مهندسی دارای پیچیدگی‌های زیادی است اما باید در بازار سالم خدمات را ارائه کنیم، خدماتی که در چارچوب و مبتنی بر کیفیت و اخلاق حرفه‌ای باشد.

شیبانی با بیان اینکه ۱۲ هزار مهندس در استان کرمان وجود دارد گفت: رقابت صرفاً به معنی کمترین قیمت نیست بلکه برمبنای افزایش کیفیت و اخلاق حرفه‌ای است ضمن اینکه سال‌های اخیر رعایت قوانین در نظام مهندسی دچار ضعف و یکسری رویدادها موجب تعطیلی این سازمان شد.

 وی اظهار کرد: امیدوارم در این دوره و با اعضای هیات مدیره جدید در سازمان نظام مهندسی، هر تصمیمی که قرار است اتخاذ شود قبل از تصویب آن اطینان حاصل شود و در کنار چارچوب اختیارات هیات مدیره و همچنین قوانین جاری کشور باشد.

مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزرات راه و شهرسازی بیان کرد: در دوره جدید باید یک حرکت اجتماعی ایجاد کنیم و به اتفاق همه مهندسین کشور برای برگشت قانون و دفاع از شرافت حرفه‌ای مهندسی ساختمان و ارتقا جایگاه آن تلاش کنیم.

شیبانی خاطرنشان کرد: همه ما مهندسین باید منافع ملی، قانون، حقوق شهروندی  و اخلاق حرفه‌ای را برتر از منافع شخصی بدانیم./

نظر شما