به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سیستان و بلوچستان، مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در حاشیه این بازدید با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان گفت: هم مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهرهمندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچههای مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راههای این خطه بویژه محور چابهار- میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.
عطاء اله اکبری ادامه داد: در این راستا با پیگیریهای این ادارهکل در افزایش اعتبارات، از سال ۹۷ تاکنون در این محور مهم ارتباطی سیستان و بلوچستان ۵۷ کیلومتر بزرگراه به همراه پل نهراب به بهرهبرداری رسیده است.
وی با بیان اینکه از مجموع ۲۰۰ کیلومتر مسیر زابل ـ زاهدان تاکنون ۱۴۹ کیلومتر آن دو بانده شده است، افزود: این اداره بنا دارد در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز بیشاز پنج هزار میلیاد ریال ۲۰ کیلومتر بزرگراه را به همراه پل شیله در این محور پرتردد و ترانزیتی استان تا پایان سالجاری به بهرهبرداری برساند.
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در مجموع با توجه به نقش مهم بزرگراه زابل- زاهدان در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، کمک به توسعه سواحل مکران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد و همچنین ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان این ادارهکل با بکارگیری همه ظرفیتهای استانی و ملی تلاش دارد تا حدود ۲ سال آینده این پروژه را به اتمام برساند.
اکبری با اشاره به ساخت بزرگراه در محور زاهدان- بیرجند گفت: در سه سال اخیر ۳۳ کیلومتر بزرگراه در این محور مهم و پر تردد استان با اعتبار ۳۶۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.
وی تاکید کرد: در مجموع این اداره کل تسریع در تکمیل طرحهای راهسازی شمال استان را با وجود مشکلات متعدد نظیربدهی کلان مالی در قالب ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به ارزش بیشاز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و ۱۱ کارگاه راهسازی و همچنین پل شیله و تقاطع غیر هم سطح در مسیر زابل- میلک در دستور کار قرار داده است.
اکبری با یادآوری عقب ماندگی سیستان و بلوچستان در بخش زیرساختهای حمل و نقل جاده ای افزود: تکمیل پروژههای بزرگراهی در شمال این استان نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار هست که تامین این اعتبارات به عنوان کاری دشوار و سخت نیازمند همکاری و مشارکت دولت و مجلس در سطح کلان ملی است.
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان راه را یکی از مهمترین شاخصه های پیشرفت در یک منطقه قلمداد و تصریح کرد: برنامه این ادارهکل توسعه بزرگراهی تمامی راههای شریانی شمال استان است و هر سال میتوانیم در صورت تامین اعتبار حداقل بیش از ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراههای سیستان و بلوچستان اضافه کنیم.