شناسهٔ خبر: 149449 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان گلستان مطرح شد؛

کاهش هزینه ساخت به واسطه نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری گلستان، با وجود داشتن زیرساخت، کمترین هزینه و بیشترین نقش را در تولید مسکن در استان دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی استان در اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری سال جاری اظهار کرد: برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی شهری نقش اثرگذاری بر مقاوم سازی بافت فرسوده و ناکارآمد استان دارد.

وی افزود: در استان گلستان بیش از سه هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در ۲۱ شهر شناسایی شده است.

ملک با بیان اینکه بیشترین بافت فرسوده و ناکارآمد در شهرهای گرگان، گنبد و علی آباد کتول قرار دارد، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون برای بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد در محلات هدف بازآفرینی شهری استان پروانه نوسازی صادر شد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان ادامه داد: هدف گذاری ما در سال جاری بر صدور بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ پروانه نوسازی است.

وی از ارتقا رتبه گلستان در تحقق برنامه بازآفرینی شهری در سطح شهرهای استان خبر داد و افزود: شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین با توزیع قیر رایگان گام مهمی در راستای توسعه زیرساخت معابر شهری کشور برداشته است.

ملک همچنین اظهار کرد: : در سال ۱۴۰۰ برای ۱۵ شهر هدف استان گلستان، دو هزار و۱۳۲  تن معادل ۲۰۰ میلیارد ریال حواله قیر رایگان صادر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ادامه گفت: همچنین از محل قیر رایگان سال ۱۴۰۱، به هفت شهر استان هزار و ۱۱۰ تن قیر رایگان واگذار شد.

وی تشکیل حلقه‌های میانی و واسط را یکی از ارکان مهم نوسازی بافت‌های فرسوده عنوان کرد و افزود: حلقه های میانی به عنوان حلقه واسط متناسب با تخصص، حرفه و علاقه فردی، برای ایجاد تعامل بین مردم و دولت و کمک به نوسازی مردمی، نقش‌آفرینی موثری دارند.

ملک ادامه داد: حلقه میانی تا کنون در شهرهای گرگان، کردکوی، گالیکش، دلند، قرق، خان ببین، آزادشهر، مینودشت، کلاله، آق قلا و علی آباد کتول تشکیل شده است.

استاندار گلستان نیز در اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان در سال ۱۴۰۲ گفت:  بازآفرینی محلات فرسوده یکی از مهم ترین مسائل استان بوده که علاوه بر جلوگیری از مخاطرات احتمالی می تواند نقش اثرگذاری در عرضه مسکن در استان داشته باشد.

وی افزود: برای تسریع در روند نوسازی محلات هدف بازآفرینی شهری در استان، شهرداری ها باید نسبت به اطلاع رسانی بسته های تشویقی ۱۹ بندی اقدام کنند.

علی محمد زنگانه ضمن تقدیر از اقدامات شهرداران و شوراهای اسلامی شهرهایی که نسبت به تخفیف عوارض ضدور پروانه اقدام کرده اند، گفت: تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض صدور پروانه ساختمانی نیز می تواند روند ساخت را در این محلات سرعت دهد.

استاندار گلستان همچنین در این جلسه تاکید کرد: با توجه به محدودیت سهم تسهیلات تبصره ۱۸، افزایش این سهم از طریق معاونت اقتصادی پیگیری و برای افزایش آن اقدام شود.

گفتنی است اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان در سالجاری به ریاست علی محمد زنگانه استاندار گلستان و با حضور سید مهدی مهیایی مهیایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی و سایر اعضای ستاد بازآفرینی شهری گلستان برگزار شد.