شناسهٔ خبر: 149463 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای مسکن استان خبر داد:

۶ هزار و ۳۹۱ پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده سیستان و بلوچستان صادر شد

عطاء اله اکبری دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان با اشاره به شتاب گرفتن طرح بازآفرینی شهری در ۲ سال گذشته، گفت: در این مدت ۶ هزار و ۳۹۱ فقره پروانه ساخت در بافت های فرسوده استان صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان، عطاء اله اکبری دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس قانون و سند ملی احیا، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری باید سرانه استاندارد مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری به متوسط استاندارد مسکن همان شهر برسد.

وی ادامه داد: در این راستا بسته‌های تشویقی مختلفی برای کمک به نوسازی بافت‌های فرسوده تدوین شده است که مهم‌ترین آن‌ بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی است.

دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان افزود: این سیاست‌ها و ضوابط به منظور ایجاد انگیزه برای توسعه دهندگان، سرمایه‌گذاران و مالکان اراضی محدوده‌های بافت فرسوده و ناکارآمد شهری و در راستای ارتقای کیفیت محیطی و تامین خدمات مورد نیاز است.

اکبری با بیان اینکه راهکار اساسی نوسازی بافت فرسوده بر مبنای مردمی‌سازی و تشویق ساکنان بافت‌ها با مشارکت سازنده‌ها با استفاده از بسته‌های تشویقی است، اضافه کرد: انواع مشوق‌ها در چهار گروه شامل بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله‌ای، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و ضوابط تشویقی نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع، برای نوسازی بافت‌های فرسوده پیش بینی شده است.

دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان افزود: مشوق‌های کالبدی به منظور تسریع و تسهیل نوسازی و ایجاد انگیزه برای توسعه گرها، سرمایه گذاران و مالکان اراضی محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و به منظور ارتقای کیفیت محیطی و تامین خدمات مورد نیاز این محلات، برحسب گروه بندی فوق قابل اعمال است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران محلی، سازندگان و مالکان اراضی و املاک واقع در بافت‌های فرسوده استان می‌توانند از مزایای این مشوق‌ها بهره‌مند شوند افزود: حمایت از مردمی سازی در بافت‌های فرسوده، کاهش هزینه‌های غیرساختمانی شامل فرآیندهای اداری، صدور پروانه ساختمانی، پایان کار و انشعابات آب، برق و گاز را به عنوان محور نخست بسته تشویقی شهرسازان برشمرد.

دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان از اعمال تخفیف در عوارض پروانه ساخت برای نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: تمام کسانی که در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند.