به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(سیستان و بلوچستان)، استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور به دلیل مزیت ترانزیتی و قرار گرفتن در شاهراه اقتصاد بینالمللی که به سبب موقعیت جغرافیایی و همجواری با دو کشور پاکستان و افغانستان و دسترسی به آبهای آزاد ایجاد شده نیازمند توسعه عنصر حملونقل است؛ نیازی که بخش اعظم آن در بستر جاده و بزرگراهها تأمین خواهد شد.
هم مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهرهمندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچههای مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقشآفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته؛ اما راههای این خطه بهویژه محور چابهار - میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.
این استان در سالهای نهچندان دور از لحاظ شبکه راههای مواصلاتی دارای عقبماندگیهای بود که علاوه بر بروز حوادث ناگوار تصادفی به لحاظ اقتصادی نیز سیستان و بلوچستان را دچار مشکل کرده بود.
طرح توسعه بزرگراهها به عنوان یکی از اولویت مهم استان با تلاش و پیگیری مسئولان در حال اجرا است و تلاش بر این است تا از ردیفهای مختلف ملی و ظرفیتهای قانونی بودجه برای جذب اعتبارات این حوزه استفاده شود.
آنچه در چهار سال اخیر از سوی مدیران حوزه راه در سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته تداوم نهضت راهسازی، چانه زنی برای گرفتن اعتبارات عمرانی بیشتر و ایجاد تحول در اعتبارات اندک و قطره چکانی است که نتیجه مثبت آن در توسعه شبکه بزرگراهی استان قابل مشاهده است.
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان گفت: هم مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهرهمندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچههای مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راههای این خطه بویژه محور چابهار- میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.
عطاء اله اکبری ادامه داد: این اداره کل تسریع در تکمیل طرحهای راهسازی شمال استان را با وجود مشکلات متعدد نظیر بدهی کلان مالی در قالب ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به ارزش بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و ۱۱ کارگاه راهسازی و همچنین پل شیله و تقاطع غیر هم سطح در مسیر زابل- میلک در دستور کار قرار داده است.
وی با یادآوری عقب ماندگی سیستان و بلوچستان در بخش زیرساختهای حمل و نقل جادهای افزود: تکمیل پروژههای بزرگراهی در شمال این استان نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار هست که تامین این اعتبارات به عنوان کاری دشوار و سخت نیازمند همکاری و مشارکت دولت و مجلس در سطح کلان ملی است.
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان راه را یکی از مهمترین شاخصه های پیشرفت در یک منطقه قلمداد و تصریح کرد: برنامه این ادارهکل توسعه بزرگراهی تمامی راههای شریانی شمال استان است و هر سال میتوانیم در صورت تامین اعتبار حداقل بیش از ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراههای سیستان و بلوچستان اضافه کنیم.
اکبری گفت: توسعه شبکه بزرگراهی این استان نیازمند حمایت تمامی دستگاههای اجرایی است تا با هم افزایی شاهد رفع هر چه سریعتر عقب ماندهای این بخش باشیم.
وی ادامه داد: یکی از نخستین و مهمترین اقدامات برای محرومیتزدایی توسعه و گسترش خدمات عمومی در استان اقدامات عمرانی به ویژه در حوزه ها راهسازی و جادهسازی است که این مهم در این استان نیز همواره جز اولویتهای برنامههای توسعهای قرار داشته است.
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بهبود وضعیت راههای ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین کننده اقتصاد این منطقه است زیرا باعث تسریع حمل و نقل جادهای و ارتباط تجاری- ترانزیتی مثبت با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه با بهرهبرداری بزرگراههای متعدد در استان ضمن کاهش هزینه و زمان سفرهای بین شهری، مصرف سوخت و تلفات انسانی شاهد شکوفایی در وضعیت کریدورهای ترانزیتی جنوب شرق کشور خواهیم بود این اداره کل طی چهار سال اخیر پروژه های مهمی را در این حوزه آغاز و به سرانجام رسانده است.
اکبری تاکید کرد: مدیریت جهادی طی سالهای اخیر به ویژه در دولت سیزدهم ثابت کرده است که حمایت از توسعه بزرگراهها در سیستان و بلوچستان به صورت همه جانبه در حال انجام است حمایتی که اگر نبود امروز شاهد شکوفایی بزرگراههای این استان نبودیم بزرگراههایی که هر کدام از آنها نقش مهمی در مسیر اقتصادی جنوب شرق کشور و بهبود مناسبات تجاری با کشورهای همسایه دارند.