شناسهٔ خبر: 150525 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در بیست و یکمین جلسه شورای مسکن گلستان عنوان شد؛

تامین ۲۶ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در علی آباد کتول

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در بیست و یکمین جلسه شورای مسکن استان گفت: در راستای تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گلستان و توافق با مالکین حقیقی و حقوقی، بیش از ۲۶ هکتار زمین در شهرعلی آباد کتول به محدوده شهر الحاق و برنامه ریزی های لازم برای ساخت مسکن در آن منطقه انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، بیست و یکمین جلسه شورای مسکن استان به ریاست علی محمد زنگانه استاندار گلستان و با حضور سید مهدی مهیایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی استان با دستور کار گزارش اقدامات انجام شده در حوزه نهضت ملی مسکن و اقدامات صورت گرفته بابت تامین اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح در گلستان برگزار شد.

مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در این جلسه اظهار کرد: تعهد سه ساله استان گلستان در حوزه مسکن شهری ۴۶ هزار و ۴۲۸ واحد است که تا کنون برای ۱۷ هزار و ۵۵۰ متقاضی طرح نهضت ملی مسکن زمین تامین شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد پنج هزار و ۵۵۷ متقاضی نسبت به واریز وجه اولیه اقدام کرده اند، اظهار کرد: تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن در حوزه شهری ۲۷۵ هکتار زمین تامین شده که با توجه به تعداد متقاضیان مجموعاً به ۹۰۰ هکتار زمین احتیاج است.

ملک  افزود: در حال حاضر هشت هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در گلستان در حال ساخت است که برنامه ریزی های لازم برای اضافه کردن چهار هزار واحد مسکونی دیگر به این طرح انجام شد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: در حال حاضر  بیش از ۱۹ هزار واحد به صورت خودمالک در دست ساخت در سامانه ثبت شده که از این تعداد پنج هزار و ۱۶۳ واحد خودمالکی قرارداد مشارکت در بانک دارند.

وی افزود: در این جلسه مصوب شد، به دلیل تسریع در واگذاری تسهیلات به متقاضیان خودمالک، شورای هماهنگی بانک های استان برنامه ریزی های لازم را برای واگذاری بخشی از تسهیلات متقاضیان باقیمانده به بانک های خصوصی انجام دهد.

ملک همچنین گفت: مقرر شد ۲۰ درصد از تسهیلات متقاضیان باقیمانده توسط هشت بانک خصوصی و باقی توسط بانک های دولتی پرداخت شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از الحاق ۲۶ هکتار زمین در شهر علی اباد کتول به محدوده شهری خبر داد و گفت: در راستای تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گلستان و توافق با مالکین حقیقی و حقوقی، بیش از ۲۶ هکتار زمین در شهر علی آباد کتول به محدوده شهر الحاق و برنامه ریزی های لازم برای ساخت مسکن در آن منطقه انجام می شود.

وی افزود: توافق با مالکین حقیقی و حقوقی یکی دیگر از روش های تامین زمین در گلستان می باشد که در این حوزه ۴۲۲ هکتار زمین شناسایی شده است.

ملک تصریح کرد: همچنین برنامه ریزی طرح هایی برای ایجاد شهرک های مسکونی در گلستان تهیه شده که پس از تصویب ۷۰۰ هکتار زمین به اراضی موجود در استان اضافه خواهد شد.

استاندار گلستان نیز در بیست و یکمین جلسه شورای مسکن استان ضمن تقدیر از عملکرد اداره کل راه و شهرسازی گلستان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، گفت:  با وجود اقدامات بیشمار در تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، همچنان در برخی از شهرها هنوز با کسری زمین مواجه هستیم که نیاز است فرمانداری ها اهتمام بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند.

استاندار گلستان همچنین تصریح کرد: فرمانداران اراضی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی قابل بارگذاری در طرح نهضت ملی مسکن را شناسایی و به دبیرخانه شورای مسکن استان معرفی کنند تا اقدامات قانونی برای الحاق به طرح انجام شود.

علی محمد زنگانه ادامه داد: تامین زمین برای متقاضیان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز در شهرستان ها در دستور کار قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این جلسه گفت: دستگاه های خدمات رسان آب، برق و شرکت گاز برنامه ریزی های لازم را برای تسریع در روند اجرای زیرساخت پروژه های نهضت ملی مسکن انجام دهند.

سید مهدی مهیایی با بیان اینکه  گلستان در حوزه بازآفرینی شهری جزو سه استان منطقه ای و ده استان برتر کشور است، گفت: این ارتقا و تثبیت رتبه منوط به ثبت اطلاعات کامل بازآفرینی توسط شهرداری ها در سامانه می باشد.

وی افزود: لازم به ذکر است که تخصیص قیر رایگان و پرداخت یارانه پروانه رایگان نیز بر اساس ثبت اطلاعات بازآفرینی شهری در سامانه محقق می می شود.

گفتنی است ارائه گزارشی از اقدامات کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان، گزارش عملکرد شورای هماهنگی بانک های استان در خصوص پرداخت تسهیلات و گزارشی از اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاهای استان در خصوص طرح نهضت ملی مسکن نیز از دیگر دستور کارهای بیست و یکمین جلسه شورای مسکن گلستان بود.