شناسهٔ خبر: 151309 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شناسایی ۹۷ نقطه جمعیتی استان خراسان رضوی در بافت فرسوده

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برای اولین بار در کشور ۹۷ نقطه جمعیتی استان خراسان رضوی در بافت فرسوده شناسایی و برای تمامی این شهرها بومی سازی بسته‌های تشویفی ۱۹ گانه وزارت راه و شهرسازی در استان مصوب شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، سمانه نصرالهی رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اظهار کرد: به منظور بومی سازی ضوابط تشویقی کالبدی متضمن محله ای در بافت های فرسوده و نارکارامد شهری و تعیین محلات و یا نواحی که یک سوم سرانه خدمات عمومی آنها محقق شده است، مشوق های کالبدی بهسازی بافت های فرسوده خاص هر شهر تدوین و در کارگروه امور زیربنایی استانداری خراسان رضوی مصوب و جهت مراحل بعدی به شرکت بازآفرینی شهری ایران ارسال شد.  

نصرالهی اعلام کرد: از مزایای تدوین بسته های پیشنهادی می‌توان به ارتقای کیفیت محیط زندگی ساکنان بافت های فرسوده، تامین خدمات و نوسازی ساختمان های ناایمن اشاره کرد.

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری با بیان اینکه ارتقای میزان پایداری مسکن و بناهای ناپایدار در محلات فرسوده باید در اولویت اقدامات حوزه بازآفرینی شهری قرار بگیرد، افزود: هدف دیگر ما در حوزه بازآفرینی شهری، ارتقای سرانه خدمات زیربنایی و روبنایی شامل موضوعات آموزشی، بهداشتی و درمانی، ورزشی، انتظامی، ساماندهی و بهسازی معابر، احداث فضای سبز و غیره در محلات فرسوده است که باید به متوسط سرانه محلات توسعه یافته همان شهر برسد. این امر به عنوان راهبرد دوم ما در حوزه بازآفرینی شهری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از تامین خدمات زیربنایی و روبنایی در بافت‌های ناکارآمد شهری در راستای مرغوبیت گرفتن این محلات و در ادامه شتاب‌بخشی به امر نوسازی مسکن و ورود توسعه‌گران، سازندگان و سرمایه‌گذاران به این محدوده از شهر است، گفت: هدف اصلی ما در حوزه بازآفرینی شهری نجات جان شهروندانی است که زیر سقف‌های لرزان زندگی می‌کنند.

نصرالهی با بیان اینکه با تخریب هر پلاک فرسوده به طور متوسط در کشور سه واحد مسکن اضافی تولید می‌شود، گفت: در قبال‌ نوسازی مسکن در محلات فرسوده ما شاهد ارتقای خدمات زیربنایی و روبنایی، بهسازی و آسفالت معابر خاکی این محلات نیز هستیم.