شناسهٔ خبر: 151328 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در بیست و یکمین جلسه شورای مسکن استان خراسان شمالی مطرح شد؛

بیش از ۳۳ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در خراسان شمالی واجد شرایط اعلام شدند

بیست و یکمین جلسه شورای مسکن خراسان شمالی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در بیست و یکمین جلسه شورای مسکن گفت: بیش از ۳۳ هزار متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن در استان خراسان شمالی واجد شرایط شدند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، بیست و یکمین جلسه شورای مسکن استان خراسان شمالی با دستور کار گزارش عملکرد بانک‌ها در خصوص تسهیلات نهضت ملی مسکن و گزارش از پرداخت سهم یک سوم وزارت نیرو و استان به ریاست معاون عمرانی استاندار و دبیری اداره کل راه و شهرسازی استان و با حضور اعضای شورا در محل سالن جلسات استانداری تشکیل و آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن مورد بررسی قرار گرفت. 

سیدعلی میرکریمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: تعداد ۷۸ هزار و ۲۵۳ متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن در استان ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۳۳ هزار و ۶۶۱ متقاضی واجد شرایط اعلام شدند که از تعداد واجدین شرایط ۱۴۳۶۳ متقاضی در بجنورد، ۴۱۳۹ متقاضی در شیروان، ۴۶۴۱ متقاضی در اسفراین، ۶۱۶ متقاضی در فاروج، ۳۵۳۶ متقاضی در مانه و سملقان، ۳۱۲۹ متقاضی در گرمه، ۳۱۲۶ متقاضی در جاجرم و ۱۲۹ متقاضی نیز در راز و جرگلان است. 

وی اظهار کرد: بیش از ۲۴ هزار و ۳۴۹ واحد طرح نهضت ملی مسکن در استان در قالب انبوه سازی، انفرادی گروه‌های ساخت، خودمالک، بافت فرسوده و مسکن روستایی در حال اجرا است که این پروژه‌ها به صورت میانگین ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از تعداد مذکور ۲۳ هزار و ۱۵۰ واحد نیز تخصیص پروژه انجام شده است و متقاضیان به پروژه‌ها معرفی شده اند. 

میرکریمی به واگذاری زمین در راستای طرح قانون جوانی جمعیت اشاره کرد و افزود: براساس گزارش اخذ شده از سامانه، تعداد ۵۷۶۵ نفر در طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۵۱۳۳ نفر حائز شدند و از تعداد حائز شرایط نیز ۳۲۰۹ نفر در بجنورد، ۵۷۷ نفر در شیروان، ۵۳۸ نفر در اسفراین، ۲۰۰ نفر در فاروج، ۲۱۲ نفر در مانه و سملقان، ۱۸۷ نفر در گرمه، ۱۸۶ نفر در جاجرم و ۲۴ نفر در راز و جرگلان است. 

وی در ادامه عنوان کرد: از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن اصلا رضایت نداریم و یکی از موضوعاتی است که دارای اهمیت است و بانک‌ها می‌بایست این قضیه را جدی بگیرند و در این جلسه مقرر شد نظارت عالیه بر عملکرد بانک‌ها صورت گیرد و بانک‌ها گزارشات مربوطه را در این خصوص به صورت هفتگی به اداره کل راه و شهرسازی استان ارائه کنند. 

دبیر شورای مسکن استان خراسان شمالی اظهار کرد: تعداد ۱۰ هزار و ۳۵۷ واحد به بانک‌ها برای نهضت ملی مسکن معرفی شده‌اند که از این تعداد، ۵ هزار ۱۵۵ واحد انعقاد قرارداد انجام شده است که فقط تنها بانک مسکن به عنوان تخصصی‌ترین بانک در حوزه مسکن این تعداد را انجام داده است و تعداد ۸ هزار و ۲۷۸ واحد به بانک‌ها برای خودمالک شهری معرفی شده‌اند که از این تعداد، ۳ هزار و ۸۹۱ واحد انعقاد قرار انجام شده است. 

وی اضافه کرد: متاسفانه بانک‌های استان همکاری مناسب و خوبی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ندارند و به بهانه‌های مختلف از پرداخت تسهیلات سرباز می‌زنند. 

میرکریمی گفت: نبود همکاری بانک‌ها سبب شد تا جایگاه خراسان شمالی در شاخص‌های مختلف اجرای طرح نهضت ملی مسکن پایین باشد در این زمینه گزارش‌ها از پرداخت تسهیلات بانکی در استان تهیه و به تهران ارسال می‌شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: براساس آخرین ارزیابی‌ها از اجرای این طرح که با حضور وزیران انجام شد، این استان در اجرای فونداسیون رتبه هشت کشور، اتمام اسکلت رتبه ۱۱ و اتمام سفت کاری‌ها رتبه ۱۳ استان‌های کشور قرار دارد و با همکاری بانک‌ها می‌تواند در به نتیجه رساندن پروژه‌های فوق موفق بوده و رتبه مساعد کشوری را کسب کند.