شناسهٔ خبر: 151737 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بهبود جاده‌های استان کرمانشاه هزینه شد

خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در سال‌جاری، ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بهبود جاده های استان کرمانشاه هزینه شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کرمانشاه)  خداداد مقبلی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه اظهار داشت: ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، امسال برای بهبود جاده های استان کرمانشاه هزینه شده و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دو وظیفه مهم بر عهده دارد که زیرشاخه‌های گسترده‌ای برای خدمت‌رسانی به هموطنان است.

وی افزود: حفظ و توسعه شبکه راه‌های کشور از مهمترین وظایف این سازمان است که نگهداری محورهای مواصلاتی زحمات شبانه‌روزی را می‌طلبد: مدیریت نگهداشت شبکه راه‌های استان چند تخصص نیاز دارد که مدیر موفق باید تجربه کافی برای مدیریت در این حوزه را داشته باشد.  

وی افزود: شرایط استان کرمانشاه با استان‌های دیگر متفاوت است که علاوه بر حمل و نقل، ترانزیت و فعالیت‌های مرزی حمل و نقل جاده ای مسئولیت سنگینی را برای آن ایجاد می‌کند.
مقبلی با اشاره به نقش مهم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه در پنج پایانه مرزی فعال استان عنوان کرد: پایانه‌های این استان جزو پایانه‌های موفق در کشور عمل کرده است.

وی با بیان اینکه مدیریت حمل و نقل بار و مسافر امروز تخصصی است گفت: در حوزه مسافر و بار مشکلاتی در کشور وجود دارد که با تدبیر مدیر مجموعه باید مدیریت شود و در کرمانشاه این مدیریت به خوبی انجام شده است.

مقبلی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نگهداشت راه‌های اصلی، فرعی و روستایی افزود: یکی از مهمترین و بیشترین مطالبات استان کرمانشاه که تلاش بیشتری هم برای آن انجام شده راه‌های فرعی و روستایی است.  

وی گفت: در چند سال گذشته که ساخت و نگهداری راه های روستایی به راهداری و حمل و نقل جاده ای محول شد تلاش گسترده‌ای در راستای ارتقاء و توسعه آن انجام شد و امروز ضریب برخورداری استان کرمانشاه در حوزه راه‌های روستایی ۸۸ درصد که چهار درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: در ۲۰ ماه گذشته، نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در استان کرمانشاه از منابع استانی و ملی برای راه‌ها اجرا شده است.  

وی گفت: اعتبارات راه‌های روستایی و فرعی به استان‌ها محول شده و شورای برنامه‌ریزی استان‌ها باید توجه جدی به این موضوع داشته باشند.

مقبلی با بیان اینکه یکی از مشکلات استان‌ها نگهداری شبکه راه‌های موجود است عنوان کرد: شوراهای برنامه‌ریزی در زمینه ساخت راه‌ها اعتبارات مناسبی را تخصیص می‌دهند اما در زمینه نگهداری آن‌ها به ویژه راه‌های فرعی و روستایی چندان توجهی نمی‌شود و این در حالی است که در اعتبارات ملی نیز اعتبار چندانی تخصیص نمی‌یابد.

وی با اشاره به اهمیت نگهداری در زمینه روکش آسفالت و ارتقای مشخصات راه‌های فرعی و روستایی افزود: به دلیل کمبود اعتبارات نتوانسته‌ایم راه‌های روستایی و مشخصات آن را آنگونه که باید ارتقا دهیم.

مقبلی گفت: راه‌های روستایی کشور عمری بیش از ۲۵ تا ۳۰ سال دارند و به طور عمده در دوران جهاد سازندگی ساخته شده‌اند.

وی افزود: زمانی که راه‌های روستایی ساخته شده‌اند بار ترافیک در نهایت به ۳۰۰ وسیله در شبانه‌روز می‌رسید اما همان روستاها اکنون توسعه یافته و به بخش، شهر یا گاهی شهرستان تبدیل شده‌اند اما مشخصات راه‌ها همان روستایی است و بار ترافیک نیز به بیش از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ وسیله نقلیه در روز رسیده است.

مقبلی گفت: این وضعیت راه‌های روستایی با عرض کم و ترافیک بالا سبب وقوع تصادفات زیادی شده است عنوان کرد: کمبود اعتبارات هر ساله سبب شده در زمینه ارتقای شاخص راه‌ها به مقدار تعیین شده پیشرفت نکنیم.

وی افزود: درخواست می‌شود این موضوع در شورای برنامه‌ریزی مد نظر باشد که در زمینه نگهداری و ایمن‌سازی، کاهش تلفات، ارتقای مشخصات و افزایش سطح ایمنی جاده‌ها بسیار مؤثر است.