شناسهٔ خبر: 152598 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دبیر کمیسیون عمران هیات دولت تاکید کرد:

توسعه شبکه بزرگراهی و ریلی سیستان و بلوچستان تضمین کننده تقویت زیربنای اقتصادی کشور

سیستان دبیر کمیسیون مسکن، عمران و حمل و نقل هیات دولت گفت: توسعه شبکه بزرگراهی و ریلی سیستان و بلوچستان کلید توسعه محور شرق است بطوری که با تکمیل طرح های این حوزه می توان در جهت تقویت زیربنای اقتصاد منطقه و یکی از اصلی‌ترین و استراتژیک‌ترین محورهای کریدور شمال - جنوب کشور گام برداشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سیستان و بلوچستان، بنیامین شکوه فر دبیر کمیسیون مسکن، عمران و حمل و نقل هیات دولت در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: موقعیت جغرافیایی و وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متعدد این استان با تکمیل و راه اندازی پروژه‌های مهم ریلی و جاده‌ای شکوفا می‌شود چرا که حیات اقتصادی منطقه وابسته به شبکه حمل و نقل است، و این استان نیز از مزیت نسبی حمل و نقل و ترانزیت بین الملل برخوردار است. 

وی با بیان اینکه آینده اقتصاد جهان از مسیر توسعه کریدورهای اصلی می‌گذرد افزود: اتصال چابهار به کریدور شمال-جنوب از این حیث حائز اهمیت است که چابهار می‌تواند به عنوان یک محرک ملی برای پیشرفت کشور ایفای نقش کند و در صورت بهره برداری از بندر شهید بهشتی به عنوان نخستین بندر آب عمیق ایران، موجب انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری استراتژیک ایران در تنش‌های ژئوپلیتیکی می‌شود، در واقع توسعه و تکمیل کریدور شمال-جنوب ایران به شدت وابسته به توسعه چابهار است. 

دبیر کمیسیون مسکن، عمران و حمل و نقل هیات دولت با بیان اینکه توسعه و تعالی بدون ریسک مدیران محقق نمی‌شود، تاکید کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برای کمک به توسعه هر چه سریعتر استان‌های نظیر سیستان و بلوچستان باید ریسک‌پذیر و تحول خواه باشند و در این مسیر دولت از آن‌ها حمایت خواهد کرد. 

دبیر شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به وضعیت راههای سیستان و بلوچستان اشاره و بیان کرد: طول کلی کریدورهای اصلی استان یک هزار و ۵۷۱ کیلومتر است که تاکنون در این مسیرها ۵۲۶ کیلومتر بزرگراه احداث شده است و همچنین در حال حاضر عملیات ساخت ۴۱۶ کیلومتر باند دوم نیز در حال انجام است. عطاء اله اکبری افزود: به منظور تبدیل شدن کل مسیرهای استان سیستان و بلوچستان به بزرگراه در مجموع با وضعیت کنونی افزون بر ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. 

وی با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان گفت: هم مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راه‌های این خطه بویژه محور چابهار- میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است. 

دبیر شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین کننده اقتصاد این منطقه است زیرا باعث تسریع حمل و نقل جاده‌ای و ارتباط تجاری- ترانزیتی مثبت با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان می‌شود.