شناسهٔ خبر: 152677 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

تلاطم در آب‌های خزر، تنگه هرمز و دریای عمان

طوفان دریایی موج رعدو برق دریا سازمان هواشناسی نسبت به افزایش ارتفاع موج در تنگه هرمز، دریای خزر و دریای عمان که خطر غرق شدن شناگران را به دنبال دارد، هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی برای دو سامانه،‌ وزش باد به نسبت شدید و افزایش ارتفاع موج پیش از ظهر پنج شنبه تا ظهر جمعه موجب افزایش بیشینه سرعت وزش باد در مناطق ساحلی تا ۲۲ نات و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی تا ۱.۵ متر و مناطق دور از ساحل بیش از ۱.۵ متر خواهد شد.

منطقه اثر این سامانه روز پنج شنبه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و روز جمعه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گلستان اعلام شده است که خطر غرق شدن شناگران و آسیب به تورهای صیادی، احتمال آسیب شناورهای سبک و تفریحی و اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحل را به دنبال دارد.

منع شنا و غواصی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر  وفعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی در این شرایط جوی توصیه شده است.

اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی تنگه هرمز و دریای عمان

سامانه دوم وزش باد به نسبت شدید و افزایش ارتفاع موج از صبح شنبه تا بعدازظهر یکشنبه افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۴ نات و افزایش ارتفاع موج بیش از یک متر در سواحل و مناطق دور از ساحل بیش از ۱.۵ متر را به همراه دارد.

این سامانه روزهای شنبه و یک شنبه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و غرب سیستان و بلوچستان در تنگه هرمز و دریای عمان را در بر می‌گیرد و موجب اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی، حتمال آسیب به شناورها به خصوص شناورهای سبک، احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل و همچنین اختلال موقت در فعالیت‌های ساحلی و فراساحل و سکوهای نفتی از مخاطرات آن است.

ممانعت از فعالیت‌های تفریحی، منع تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی ساحلی و فراساحلی و سکوهای نفتی توصیه شده است.