شناسهٔ خبر: 15451 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دهقان به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبرداد:

شهروندان گرانفروشی بلیت هواپیما را به سازمان تعزیرات اطلاع دهند/ شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت را افزایش ندادند/ مسافران فقط از مراجع رسمی بلیت خریداری کنند

مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هیچ افزایش قیمتی از سوی ایرلان‌ها بعد از اجرای آزادسازی نرخ بلیت صورت نگرفته است، گفت: از مردم و مسافران حمل و نقل هوایی درخواست می‌کنیم در صورت مواجه شدن با قیمت بلیت با نرخ‌های غیررسمی و گران به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه و شکایت کنند تا به تخلف گرانفروشی رسیدگی شود.

مرتضی دهقان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره سوء استفاده برخی چارتر کنندگان و دفاتر فروش بلیت هواپیما از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: همه ساله در ایام تقاضای پیک پروازی قیمت‌های بلیت برخی پروازها تحت عنوان بسته چارتر که شامل خدمات هتل، حمل و نقل و تور است با افزایش قیمت مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری هیچ گونه افزایش قیمتی در بخش بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها صورت نگرفته است گفت: همچنین هیچ شرکت هواپیمایی به هیچ آژانس و دفاتر فروش بلیت هواپیما بیش از نرخ مصوب قیمت‌های خود را چارتر نکردند. متاسفانه تعدادی سودجو تحت عنوان چارتر و تور٬ بلیت ها را گران به فروش می‌رسانند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده رسما اعلام کردیم هیچ یک از نرخ‌هایی که توسط چارترکنندگان و برخی دفاتر فروش بلیت هواپیما با نرخ‌های غیر رسمی و گران فروخته می‌شود مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری نیست.

دهقان گفت: به رغم اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا شده است، قیمت بلیت هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی تعیین می‌شود نه چارتر کننده بنابراین نرخ‌های غیر رسمی و نجومی در بازار مورد تایید نیست.

وی ادامه داد: از مردم و مسافران حمل و نقل هوایی درخواست می‌کنیم در صورت مواجه شدن با قیمت بلیت با نرخ‌های غیررسمی و گران به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه و شکایت کنند تا به تخلف گرانفروشی رسیدگی شود. ضمن اینکه سازمان هواپیمایی کشوری نیز گزارشات مورد نیاز سازمان‌های نظارتی را برای آنها ارسال خواهد کرد و همکاری‌های لازم را در این زمینه با نهادهای ناظر انجام می‌دهد.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در مواردی دیده شده که مردم بلیت‌هایی را خریداری کردند که حتی نرخ بر روی بلیت درج نشده است در حالی که بلیت استاندارد بلیتی خواهد بود که ضمن درج نرخ، دارای لوگوی شرکت هواپیمایی مربوطه نیز باشد.

دهقان افزود: برخی چارتر کنندگان بلیت‌ها را با نرخ های مصوب از شرکت‌های هواپیمایی خریداری می‌کنند اما بدون مشخصات شرکت هواپیمایی و نرخ، بلیت را در اختیار مسافر قرار می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه مردم در صورت مشاهده گرانفروشی ترجیحا به صورت مستقیم به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کنند و بلیت خریداری شده با نرخ گران را ارائه دهند گفت: اگر آژانس متخلف دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری بود حتما طبق آیین نامه با متخلفان برخورد می شود و اگر مجوز آژانس متخلف از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد به آنها معرفی می‌شود.

برخی سودجویان فروش بلیت هواپیما هیچ مجوزی از هیچ نهادی ندارند

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه برخی فروشندگان بلیت هواپیما هیچ مجوزی از هیچ نهادی ندارند گفت: این افراد از طریق سایت‌های اینترنتی بلیت را از شرکت‌های هواپیمایی خریداری می‌کنند با نرخ‌های غیررسمی و گران به فروش می‌رسانند که در صورت مشاهده به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

دهقان به مراجع رسمی خرید بلیت هواپیما اشاره کرد و ادامه داد: دفاتر رسمی شرکت‌های هواپیمایی، آژانس‌های دارای مجوز بند الف (مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری) و سایت‌های مجاز شرکت‌های هواپیمایی هستند که مردم فقط از این مراجع نسبت به خرید بلیت هواپیما اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مجوز آژانس‌های فروش بلیت هواپیما به مدت یکسال توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر می‌شود، تصریح کرد: مجوزهای دفاتر فروش بلیت هواپیما باید حتما در آژانس مربوطه نصب شده باشد.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره اقدامات این سازمان در برخورد با سودجویان و گرانفروشان بلیت هواپیما بعد از اجرای آزادسازی نرخ بلیت گفت: سازمان هواپیمایی بازار و دفاتر فروش بلیت را رصد می‌کند اما تا زمانی که بلیتی خریداری نشود سازمان تعزیرات نمی‌تواند با آن برخورد کند.

نرخ‌های بلیت شرکت‌های هواپیمایی رصد می‌شود

دهقان با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری آمادگی دارد در صورت دریافت اسناد بلیت خریداری شده با نرخ گران با آژانس مربوطه برخورد کند، افزود: ما در حال رصد کردن نرخ بلیت‌های شرکت هواپیمایی هستیم.

وی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری مکاتبات زیادی با پلیس فتا برای مسدود شدن سایت‌های فروش بلیت هواپیما غیر از سایت‌های ایرلاین‌ها کرده است چراکه آنها مراجع رسمی فروش بلیت نیستند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هنوز اعمال نشده و هیچ افزایش قیمتی از سوی ایرلانی‌ها صورت نگرفته است گفت: فقط به شرکت‌های هواپیمایی مسیرهای مشمول آزادسازی را اعلام کردیم و می‌توانند در این مسیرها نرخ‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه تیم های بازرسی سازمان هواپیمایی برای رصد کردن بازار اعزام شدند گفت: مردم نیز در صورت مشاهده تخلفات را به نهادهای ناظر اعلام کنند./

نظر شما