شناسهٔ خبر: 154945 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

چالش شهری شدن نظام سکونتگاهی استان اصفهان

علی هنردان اصفهان رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: شهری شدن استان یکی از چالش‌های پیشِ رو در نظام شهرسازی استان اصفهان است چراکه این پدیده با خود مسائل و مشکلاتی را به همراه دارد که حل و تخفیف آنها بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود.

علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ در خصوص چالش‌های پیش روی نظام شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: این استان با دارا بودن ۱۰۹ شهر از بزرگترین نظام سکونتگاه شهری در بین استانهای کشور برخوردار است، شهرهای استان اصفهان به دلیل قرارگیری در منطقه کویری، سابقه زیست و سکونت، وجود محدودیتهای محیطی ازجمله محدودیت در منابع آب و خاک همچنین تأثیرپذیری از مسائل کلان در سطح ملی با مسائل فراوانی در ابعاد محیطی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریت شهری روبرو هستند.  

وی افزود: در یک نگاه کلی نظام شهرسازی استان با ۱۰ چالش اصلی مواجهه است که شامل شهری شدن نظام سکونتگاهی استان، اصفهانی شدن شهرها و روستاهای اطراف منطقه کلانشهری اصفهان، پیر شدن جامعه شهری استان، قطبی شدن مناطق و محلات شهری، افقی شدن شهرها، پوک شدن بافت مرکزی شهرها، زغالی شدن شهرهای استان، وصله‌ای شدن شهرها، شکستنی شدن شهرها و چالش کلنگی شدن شهرهای استان می‌شود.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان به توضیح هر یک از این چالش‌ها پرداخت و در خصوص چالش شهری شدن نظام سکونتگاهی استان بیان کرد: نرخ رشد سالانه جمعیت استان طی سالهای ۱۳۹۰-۱۳۹۵ با ۹۷ صدم درصد از متوسط کشوری آن یعنی ۱.۲۴ درصد پایین‌تر است و با این رشد ناچیز ما دیگر شاهد رشدهای جمعیت در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ خورشیدی در استان نخواهیم بود.  

وی افزود: اما تحولات در حوزه ترکیب جمعیتی مناطق شهری و روستایی استان در دوره اخیر (سال‌های ۹۰ تا ۹۵) قابل توجه است به گونه‌ای که نرخ رشد در مناطق شهری ۱.۵۸ درصد و در مناطق روستایی ۲.۶۸- درصد است و امروزه نسبت شهرنشینی در استان به ۸۸ درصد رسیده است.  

هنردان ادامه داد: از طرفی فرآیند شهری شدن استان با پدیده حرکت از سمت شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ ادامه دارد به گونه‌ای که بیش از ۸۵ درصد مهاجرت‌های درون و برون استانی از شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ روی داده است.  

وی عنوان کرد: تا سال ۱۴۱۵ تعداد ۷۰۰ هزار نفر به جمعیت استان افزوده خواهد شد که بیش از ۹۰ درصد آن در شهرها بخصوص شهرهای بزرگ و میانی استان مستقر خواهند شد علاوه بر این ما همچنان شاهد تبدی روستاها به شهر هستیم به گونه‌ای که به طور متوسط در هر دو سال، ۳ نقطه روستایی به شهر تبدیل میشوند که این موضوع نیز فرآیند شهری شدن را تشدید می‌کند.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: شهری شدن استان یکی از چالش‌های ادعا شده در این بیان است چراکه این پدیده بنا به تعریفِ واژه چالش با خود مسائل و مشکلاتی را به همراه دارد که حل و تخفیف آن‌ها بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود و نتیجه آن نیز ناکارآمدی و کاهش رفاه جمعی است.  

وی گفت: از مهمترین مسائل ایجاد شده در چالش شهری شدن استان می‌توان به قطبش و برهم خوردن تعادل نظام سلسله مراتب سکونتگاهی و توزیع متناسب جمعیت در پهنه سرزمینی استان، کاهش تولیدات کشاورزی، افزایش قیمت اراضی شهری، تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی حاشیه شهرهای بزرگ، بروز پدیده مهاجرت و سایر مسائل ناشی از رشد شهرنشینی مانند حاشیه نشینی، ناهنجاری‌های اجتماعی، ترافیک، آلودگی هوا و اقتصاد غیررسمی اشاره کرد.