شناسهٔ خبر: 156008 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ثبت نام ۶۶۴ متقاضی نهضت ملی مسکن روستایی در آذربایجان‌غربی/ تقدیر استاندار از اقدامات راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در مسکن روستایی

دکتر حمزه لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: تعداد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن روستایی در استان ۶۶۴ نفر بوده و ساماندهی متقاضیان همزمان با ثبت نام در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سید محسن حمزه‌لو در جلسه شورای تامین مسکن آذربایجان‌غربی که به ریاست استاندار آذربایجان‌غربی برگزار شد، گفت: ۶۶۴ ثبت نامی در ۱۵۱ روستا نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام‌ متقاضیان مسکن روستایی در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن در این استان امکان‌پذیر شده است، اضافه کرد: متقاضیان حائز شرایط می‌توانند با مراجعه به سامانه به نشانی saman.mrud.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی ادامه داد: بر اساس سهمیه اعلامی، تکلیف آذربایجان‌غربی از ساخت مسکن در روستاهای آذربایجان‌غربی احداث ۵۲ هزار واحد مسکونی است و اراضی مستعد واقع در حریم روستاها شناسایی شده است. 

حمزه‌لو با تاکید بر اینکه سیاست و اولویت دولت، تولید مستمر و انبوه مسکن تبیین شده است و این طرح در آذربایجان‌غربی نیز با جدیت دنبال می‌شود، گفت: اراضی واگذاری در روستاهای آذربایجان‌غربی به صورت رایگان و در قالب طرح‌های جوانی جمعیت و ۹۹ ساله به متقاضیان واجد شرایط روستایی واگذار می‌شود.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست در سطح استان ۱۵۱ روستا با پنج هزار قطعه و در شهرستان ارومیه ۱۵ روستا با ۴۴۳ قطعه زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تعیین شده و برای متقاضیان واجد شرایط تخصیص انجام می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید گلمان، افزود: تعاونی‌های ۱۱ گانه شهر جدید گلمان فرصتی برای توسعه گلمان بوده و می‌توان از ظرفیت نهضت ملی مسکن برای رفع مسائل تعاونی‌های مسکن بهره لازم را برد.

حمزه‌لو گفت: در حال حاضر ۱۳ طرح مسکن در شهر جدید گلمان در حال اجراست که حدود ۵ هزار واحدها مسکونی در قالب این ۱۳ پروژه ساخته می‌شود.

وی با اشاره به روند پرداخت تسهیلات بانکی برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی، بیان کرد: ۱۶ بانک عامل در پرداخت تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی مشارکت دارند.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: بنیاد مسکن نسبت به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای استان اهتمام ویژه داشته باشند و روند اجرای طرح را در مراحل مختلف کار گزارش کند.

محمد صادق معتمدیان در جلسه شورای تامین مسکن آذربایجان‌غربی اظهار کرد: باید گزارش کار روند آماده‌سازی و واگذاری اراضی به متقاضیان نهضت ملی مسکن در روستاهای استان هر ۱۵ روز یک‌بار اعلام شود تا اختلالی در روند اجرا بوجود نیاید.

وی بیان کرد: تامین اراضی و روند عملکرد راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در بحث مسکن روستایی بسیار عالی بوده و باید بنیاد مسکن نیز عملکرد ویژه‌ای برای ادامه روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاها داشته باشد.

وی تاکید کرد: اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در روستاها موجب مهاجرت معکوس شده و این امر با جدیت دنبال می‌شود و زمینه احداث مسکن روستایی را نیز افزایش می‌دهد.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: اطلاع رسانی دقیقی از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاها انجام گیرد تا ثبت نام‌ها افزایش یابد تا اراضی آماده واگذاری به متقاضیان واجد شرایط روستایی واگذار شود.

معتمدیان افزود: بنیاد مسکن با تبیین دقیق روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن را تسهیل کنند و به مردم اطمینان خاطر دهند تا مشکلی در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن روستایی وجود نداشته باشد.

وی در ادامه این جلسه با انتقاد از عملکرد بانک‌های خصوصی در استان، گفت: بانک‌های خصوصی همکاری لازم را در خصوص اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی داشته باشند و در جلسات شورای تامین مسکن حضور مستمر داشته باشند.

استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: همکاری بانک‌های عامل خصوصی تابع قانون بوده و تخلف در این بخش جرایم قانونی را خواهد داشت زیرا باید به صورت یکپارچه عمل شود.

معتمدیان افزود: بانک‌های عامل دولتی نیز روند رو به رشدی را در روند پرداخت تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن داشتند و این عملکرد جای تقدیر دارد.

وی اضافه کرد: در مجموع در بخش طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی عملکرد خوبی صورت گرفته و تامین منابع مالی بیشتر نیز با جدیت دنبال می‌شود تا روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن با سرعت انجام گیرد.

وی بیان کرد: نظارت بر اجرای سریع پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن و مصوبات شورای تامین مسکن توسط راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با جدیت انجام گیرد و مشارکت دستگاه‌های اجرایی مربوطه لازمه اجرای طرح است که باید جدی گرفته شود تا نتایج طرح ملموس باشد.

وی اضافه کرد: بهره‌برداری از طرح‌های نهضت ملی مسکن در اولویت است تا زمینه خانه دار شدن آحاد مردم جامعه فراهم گردد و این امر با جدیت دنبال شود.