شناسهٔ خبر: 15646 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

۲۶ آذر تا یكم دی‌ماه؛

اعلام برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در هفته حمل‌ونقل

هفته حمل و نقل سازمان‌ها و شركت‌های تابعه و ادارات كل راه و شهرسازی استانی وزارت راه و شهرسازی به مناسبت هفته حمل‌ونقل برنامه ویژه‌ای دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ با توجه به فرارسیدن هفته حمل و نقل (۲۶ آذر لغایت یكم دیماه)، سازمان‌ها و شركت‌های تابعه و ادارات كل راه و شهرسازی استانی بر اساس روزهای نام‌گذاری شده هفته حمل و نقل جهت برنامه‌ریزی لازم در حوزه‌های كاری مربوطه اقدام کرده‌اند.

عنوان‌گذاری روزهای هفته حمل و نقل به این ترتیب است که روز پنج شنبه ۲۶ آذرماه روز حمل و نقل جاده‌ای٬ روز جمعه ۲۷ آذرماه روز حمل و نقل ریلی٬ شنبه ۲۸آذرماه روز حمل و نقل دریایی٬ یك شنبه ۲۹آذرماه روز حمل و نقل هوایی٬  دوشنبه ۳۰آذرماه روز زیر ساخت‌های حمل و نقل و راه روستایی ٬ سه شنبه یکم دیماه روز راهداری، پشتیبانی و كنترل كیفیت نامگذاری شده است.

در تاریخ تحولات صنعت حمل و نقل در کشور، روزهای سرنوشت سازی بوده اند که نقشی تعیین کننده در انسجام شبکه حمل و نقل داشته اند و ۲۶ آذرماه سال ۱۳۶۱، از شمار چنین روزهایی است. در این روز و در بحبوحه جنگ تحمیلی، حدود یکصد کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار بود و بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در کشور، تهدید کشتی های منتظر از سوی عراق و... ، نگرانی هایی را برای مسئولان فراهم آورده بود.

 در همین روزها، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی رحمه الله علیه  در پیامی تاریخی، کامیونداران کشور را به مشارکت در تخلیه هر چه سریع تر کشتی ها فراخواندند و با همت آن دلیرمردان، کشور از وضعی بحرانی خارج شد .  در سالهای پس از پایان جنگ تحمیلی به پاس حماسه آفرینی غیور مردان ایران اسلامی در سال  ۱۳۶۱ و لبیك به فرمان  رهبر كبیر انقلاب ،  در تقویم رسمی كشور روز ۲۶ آذر  بعنوان روز « حمل و نقل » نامگذاری شد.

روز اول دیماه مصادف با آغاز عملیات راهداری زمستانی است ، حفظ و نگهداری راهها در فصل زمستان اهمیت بسزایی در ایمنی عبور و مرور و رسیدگی  و امداد رسانی به موقع به  حادثه دیدگان در جاده ها دارد و همچنین موجب كاهش تلفات جانی و خسارات مالی ناشی از سوانح رانندگی خواهد شد. لذا جهت تجلیل از مقام شامخ راهداران روز اول دیماه در تقویم رسمی كشور تحت عنوان روز« راهدار» نامگذاری شده است. اول دیماه یاد آور خدمات مردان بی ادعایی است كه در سرما ی طاقت فرسا با كمال خلوص و در پی خدمت صادقانه به هموطنان خویش و حفظ و حراست از سرمایه های ملی كشور هستند.

 به پاسداشت زحمات تلاشگران عرصه حمل و نقل در كشور از ۲۶ آذر ماه لغایت ۱ دیماه تحت عنوان «هفته حمل و نقل»  نامگذاری شده است.

بزرگداشت هفته حمل و نقل از حیث اطلاع رسانی فعالیت های دست اندركاران حوزه حمل و نقل كشور ، گرامیداشت زحمات تلاشگران خستگی ناپذیر در حوزه های مختلف و برنامه ریزی جهت تحقق حقوق شهروندان در حوزه حمل و نقل از طریق ارتباط مستقیم با مردم حائز اهمیت است.  لذا مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی همچون سنوات گذشته در نظر دارد با مشاركت سازمانها و شركتهای تابعه برنامه های متنوعی را جهت گرامیداشت این مهم برگزار نماید.

 این برنامه ها در ۴ حوزه برنامه های فرهنگی٬ برنامه های اطلاع رسانی٬ برنامه‌های تبلیغی٬ برنامه های انتشاراتی٬ برنامه‌های ارتباط مردمی تدوین شده است.

برنامه‌های فرهنگی در این هفته عبارت است از:

- تجلیل از كاركنان شاخص كه در سازمان های تابعه و ادارات كل راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل منشا خدمات ویژه‌ای بوده‌اند به تشخیص و  انتخاب معاونین وزیر و روسای سازمان‌ها و شركت‌های تابعه و مدیران كل راه و شهرسازی.

- برگزاری مسابقات متنوع فرهنگی برای كاركنان ستاد وزارتخانه.

- دعوت از مراكز انتقال خون در تهران و استان‌ها برای اهدا خون در ساختمان‌های ستاد وزارتخانه، سازمان ها و شركت های تابعه و ادارات كل استانی جهت امر خداپسندانه اهدای خون.

- دیدار اعضای شورای حمل و نقل در  استان‌ها با ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه در استان برای ارائه دستاوردهای حوزه های حمل و نقل و دریافت رهنمودهای لازم .

- برگزاری مسابقات در رشته های ورزشی برای كاركنان در ستاد وزارتخانه ، سازمان ها و شركت های تابعه و ادارات كل راه و شهرسازی استانی.

- دیدار معاونین وزیر با خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان در ستاد وزارت متبوع و سازمان ها و شركت های تابعه و ادارات كل راه و شهرسازی استانی و تجلیل از ایثارگران هشت سال دفاع مقدس در هفته حمل و نقل.

برنامه های ارتباطات مردمی در این هفته عبارت است از:

- افكار سنجی و طراحی و ارائه فرم نظرسنجی از میزان رضایت مسافران از نحوه عملكرد ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی جهت اخذ نقطه نظرات كاربران و برطرف نمودن كاستی‌های موجود و ارتقای سطح خدمت رسانی به مردم در راستای تحقق حقوق شهروندی.

- امكان ارتباط مستقیم تلفنی اقشار مختلف مردم با معاونین وزیر و و روسای سازمان ها و شركت های تابعه در حوزه حمل و نقل، مدیران كل ستادی و استانی و شورای حمل و نقل در ساعات مشخصی در هفته حمل و نقل از طریق اطلاع رسانی عمومی.

- امكان ملاقات حضوری مسئولین وزارتخانه با اقشار مختلف مردم در سالن الغدیر در راستای تحقق حقوق شهروندی و اخذ نقطه نظرات ایشان جهت ارتقای خدمت رسانی.

- دیدار اعضای شورای حمل و نقل استان‌ها با  مردم در روستاها و بررسی وضعیت راههای روستایی جهت ارتقای خدمت رسانی به مناطق محروم.

نظر شما