شناسهٔ خبر: 15724 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

موسوی‌نژاد در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

بلیت قطار فعلا بدون هیچ‌گونه افزایش قیمتی عرضه می‌شود/ جلسات مشترک با سازمان حمایت ادامه دارد

سید حسن موسوی نژاد رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تأکید کرد: بلیت قطارهای مسافری فعلا بدون هیچ‌گونه افزایش قیمتی از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به مشتریان عرضه می‌شود.

سید حسن موسوی‌نژاد در گفت‌‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت نرخ فروش بلیت قطار گفت: شرکت‌های خصوصی فعال حمل و نقل مسافری راه‌آهن فروش بلیت قطار را در حال حاضر با توجه به ادعای سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده با تخفیف به مشتریان عرضه می‌کنند تا این مشکل با مذاکرات بین طرفین برطرف شود.

وی با بیان اینکه هیأت مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پس از نشست‌های فراوان کارشناسی با اعضای انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با شناور شدن نرخ بلیت قطار و افزایش به طور متوسط ۸ درصدی نرخ بلیت موافقت کرد٬ افزود: این تصمیم بر اساس ماده ۹ قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی مصوبه سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده و انتظار داریم این ظرفیت‌های قانونی در بررسی‌های نهایی برای تعیین نرخ بلیت قطارهای مسافری لحاظ شود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء اظهار کرد: برای نرخ‌گذاری نهایی بررسی‌های مشترک میان فعالان حمل و نقل ریلی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده ادامه دارد و تا اخذ تصمیم نهایی فعلا قیمت بلیت با تخفیف و بدون هیچ گونه افزایشی عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه تخفیفات اعمالی از سوی شرکت‌های حمل و نقلی در مقطع کنونی همان تخفیفاتی است که بر اساس نرخ‌گذاری شناور در ایام غیر پیک تعیین شده بود٬ یاداور شد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به هزینه بالای قطارهای مسافری، هزینه سنگین تعمیر و نگهداری قطار‌ها،‌ احتساب ترددهای یک‌سر خالی و ضریب اشغال پایین صندلی‌ها در ایام غیرپیک، با این افزایش نرخ موافقت کرد. علاوه بر این در سالیان گذشته هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در حوزه ریلی صورت نگرفت  که علت این عدم سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر نبودن آن و ضرر و زیان شرکت‌های ریلی است در نتیجه راه حل نهایی این است که تعیین قیمت به بازار واگذار شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر اساس ماده ۹ قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی٬ نرخ حمل و نقل ریلی بار متناسب با حمل و نقل جاده‌ای بصورت توافقی فی‌مابین صاحبان کالا و شرکت‌های حمل و نقل ریلی تعیین و اجرا خواهد شد. بهای بلیط مسافرین توسط شرکت‌های حمل و نقل ریلی در هر مسیر و بر حسب نوع و درجه واگن، قطار و خدماتی که ارائه می‌شود تعیین و پس از تأیید هیأت مدیره راه آهن به مرحله اجرا در می‌آید./

نظر شما