شناسهٔ خبر: 157481 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تجهیز محورهای استان گیلان به سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند

پیام نما مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان گیلان گفت: در راستای ارتقای ایمنی تردد برای کاربران جاده‌ها، محورهای استان به سیستم‌های هوشمند حمل و نقل تجهیز شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گیلان)، غلامعلی نیک فهم با اشاره به اینکه ۷۷ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور و ۲۴ سامانه نظارت تصویری در کلیه محورهای شریانی  و اصلی، استان نصب‌شده، گفت: با توجه به شرایط و موقعیت استان گیلان که در تمام طول سال، از تردد بسیار بالایی در محورهای ارتباطی برون شهری برخوردار است، لزوم گسترش تجهیزات حمل و نقل هوشمند و استفاده از اطلاعات آنها به‌منظور برنامه ریزی و مدیریت جریان ترافیک و تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای افزایش ایمنی تردد و روان سازی ترافیک ضروری است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۰۴ سامانه ترددشمار نیز در ۵۲ محورهای استان نصب شده است که اطلاعات و گزارش‌های مربوط به وضعیت تردد در محورهای استان را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهند.

نیک‌فهم با اشاره به فعالیت پنج تابلوی پیام متغیر (vms) جهت اطلاع‌رسانی پیام‌های ترافیکی به کاربران و ۲ سامانه توزین در حال حرکت در محورهای استان افزود: تابلوهای پیام متغیر به‌منظور نمایش پیام‌های ترافیکی مربوط به سطح جاده‌ها، بزرگراه‌ها، تونل‌ها و مبادی پرتردد و حادثه‌خیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تابلوها قابلیت ارتباط با مرکز کنترل را دارند و تمام پیام‌های مربوط به جاده‌ها، بار ترافیک، توصیه‌های ایمنی و موارد دیگر در زمان‌های مقتضی به تابلو ارسال می‌شود.

وی مکان استقرار تابلوهای پیام‌نما را در پلیس راه رشت- لاهیجان، پلیس راه چابکسر، پلیس راه فومن، پلیس راه رشت- قزوین، ابتدای حوزه استحفاظی استان در آزاد راه مسیر ورودی استان عنوان کرد و گفت: ۲ سامانه توزین در حال حرکت در استان نیز در محور رشت- انزلی (محدوده خمام) و محور رشت- قزوین (محدوده امامزاده هاشم) فعال است.