شناسهٔ خبر: 159076 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان:  

۱۱.۹۰۰ نفر در ۶۴ محله سکونت‌گاه غیررسمی استان اصفهان سکونت دارند

دکتر قاری قران مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت در سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان اصفهان با مساحت یک‌هزار و ۵۲۹ هکتار سکونت دارند.

علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ در خصوص وضعیت سکونت‌گاه@های غیررسمی استان اظهار کرد: به طور کلی بافت فرسوده شهری را می توان کل و یا بخشی از فضای شهری دانست که نظام زیستی آن، هم از حیث ساخت و هم از حیث کارکرد اجزای حیاتی خود، دچار اختلال و ناکارآمدی شده است.  
 وی افزود: از ویژگی بافت‌های فرسوده شهری می توان به فرسودگی کالبد، عدم دسترسی به درون بافت، تاسیسات زیر بنایی نامناسب، مشکلات زیست‌محیطی و بالابودن حجم آلودگی، کمبود امکانات گذران فراغت، فقر، محرومیت، آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سرانه کم خدمات، تراکم جمعیت بالا، تراکم ساختمان‌های کم دوام و ناامنی و معضلات اجتماعی اشاره کرد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: طبق شاخص‌هایی که توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری صورت گرفته، ویژگیهای بافت فرسوده، ناپایداری (معرف فقدان سیستم سازه‌ای مناسب و غیرمقاوم بودن ابنیه)، نفوذناپذیری (معرف عدم دسترسی‌های مناسب و قابلیت معابر با عرض کافی برای حرکت سواره) و ریزدانگی (معرف فشردگی بافت و کثرت قطعات(پلاک های تفکیک زمین) کوچک با مساحت کم) را شامل می‌شود.  

وی بیان کرد: در دهه‌های اخیر به‌تدریج محلات نابسامان و سکونتگاههای غیررسمی، به طور عمده در حاشیه شهرهای بزرگ کشور، خارج از برنامه رسمی توسعه شهری و به صورت خودرو شکل گرفت و گسترش یافت، این محلات خودرو یا حاشیه نشین، به بیان درست تر اسکان غیررسمی نامیده شده اند و کارکرد اصلی آنها تامین زمین و الگوی ساخت متناسب با توان مالی گروههای کم درآمد اغلب مهاجر بود.  

قاری قرآن افزود: این گونه سکونتگاهها که سیمای نازیبا دارند عمدتاً فاقد سند مالکیت هستند و از نظر ویژگیهای کالبدی و برخورداری از خدمات و زیر ساختها ی شهری شدیداً دچار کمبود هستند، که مداخله در این گونه بافتها از نوع ساماندهی و توانمند سازی خواهد بود و اصل مشترک در همه انواع مداخله مشارکت مردمی است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد: جمعیت استان اصفهان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از پنج میلیون نفر بوده است که ۱۸ درصد آن شامل افزودن بر ۹۰۱ هزار و ۴۰۰ نفر در بافت های فرسوده استان ساکن هستند.  

وی افزود: سکونتگاه های غیررسمی استان اصفهان شامل ۶۴ محله در ۱۴ شهرستان (اصفهان، آران و بیدگل، کاشان، خمینی شهر، سمیرم، شهرضا، خوانسار، جرقویه، گلپایگان، نجف آباد، فریدن، فلاورجان، تیران و کرون و لنجان) می باشند که با مساحت ۱ هزار و ۵۲۹ هکتار بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت دارند.