شناسهٔ خبر: 159348 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تحقق ۷۶ درصدی برنامه نوسازی مسکن در آذربایجان‌غربی

دکتر حمزه لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی از تحقق ۷۶ درصدی برنامه نوسازی مسکن در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سید محسن حمزه‌لو در جلسه ستاد بازآفرینی شهری آذربایجان‌غربی که در سالن جلسات استانداری آذربایجان‌غربی و به ریاست استاندار برگزار شد، گفت: برنامه ۲ ساله بازآفرینی شهری برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری در آذربایجان‌غربی ۱۶ هزار و ۲۰۵ واحد بوده که ۷۶ درصد این برنامه محقق شده‌است.

حمزه‌لو افزود: تاکنون ۱۲ هزار و ۵۳۴ واحد مسکونی در سامانه ستاد ملی ثبت شده‌است و پروانه ساختمانی دریافت کرده‌اند.

وی گفت: ثبت پروانه‌های ساختمانی در سامانه ستاد ملی، اطلاع رسانی بسته‌های تشویقی در رسانه‌ها و ارائه تخفیفات پروانه‌های ساختمانی و خدمات نظام مهندسی از مسائل مورد تأکید و قابل پیگیری در شهرستان‌ها است.

حمزه‌لو افزود: شهرهای پیرانشهر، بازرگان و بوکان شهرهایی هستند که در این بخش رتبه برتر را دارند و ۱۰۰ درصد سهمیه ۲ ساله بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده را اجرایی کردند.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه‌داد: اجرای طرح‌های برنامه اقدام مشترک موجب ارتقای سطح زندگی ساکنین، افزایش سرانه‌های اجتماعی و شهروندی، ایجاد حس تعلق و افزایش مشارکت مردمی در محدوده‌ها هدف بازآفرینی شهری آذربایجان‌غربی می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت اجرای بسته‌های تشویقی در آذربایجان‌غربی بیان کرد: بسته‌های تشویقی متضمن نوسازی در بافت‌های فرسوده و تسهیلات بانکی برای واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده (محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری) در شهرهای استان وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده‌است.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: شهرداری‌های سطح استان باید در اجرای برنامه اقدام مشترک و بسته‌های تشویقی اهتمام ویژه داشته‌باشند تا روند اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری به‌سرعت پیش رود.

حمزه‌لو افزود: بر اساس آمارهای موجود ۳۷ شهر آذربایجان‌غربی دارای محدوده بافت فرسوده، ۹ شهر دارای محدوده سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و ۷ شهر دارای محدوده تاریخی است.

وی اضافه‌کرد: براساس مطالعات صورت گرفته در مجموع ۵ هزار و ۸۸۱ هکتار محدوده بازآفرینی شهری بافت فرسوده، بافت تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی در آذربایجان‌غربی وجود دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی تأکید کرد: گسترش خدمات زیربنایی در محدوده‌های بازآفرینی شهری و ساماندهی بافت تاریخی در استان از مسائل مورد پیگیری بوده و توسعه این بخش نیازمند مشارکت و همکاری دستگاه‌های خدمات رسان و شهرداری‌ها و همچنین همکاری مردم است.

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: باید محلات هدف بازآفرینی شهری در سطح استان مطالعه و تصویب گردند و شهرداری‌های سطح استان نیز در این خصوص اهتمام ویژه داشته‌باشند.

محمد صادق معتمدیان افزود: محلات هدف بازآفرینی شهری در ۲۰ شهرستان و ۴۸ شهر آذربایجان‌غربی بررسی و تصویب گردند.

وی ادامه‌داد: دستگاه‌های اجرایی مربوطه و به‌خصوص شهرداری‌های سطح استان اهتمام ویژه‌ای نیز در خصوص تأمین اعتبارات برای توسعه محلات هدف بازآفرینی شهری داشته‌باشند تا مشکلی در اجرای طرح‌های مذکور وجود نداشته‌باشد.

استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: جلسات ستاد بازآفرینی شهری آذربایجان‌غربی نیز با حضور جدی مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه برگزار گردد چرا که طرح‌های بازآفرینی شهری باید با جدیت اجرایی گردند.

معتمدیان بیان کرد: اجرای پروژه‌های بازآفرینی در محلات هدف استان در اولویت بوده و این مساله به‌طور جدی مورد رصد و پیگیری قرار گیرد.