شناسهٔ خبر: 159913 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۱۸۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از سیلاب سیستان و بلوچستان نیازمند ساخت و تعمیر هستند

مصطفی بیک مداح سیستان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: با رصد تیم های ارزیاب بنیاد مسکن استان در مناطق سیلزده هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر و ۳۰۰ واحد مسکونی تخریب شده تاکنون شناسایی شده اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان)، مصطفی بیک مداح مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ماشین آلات عمرانی بنیاد مسکن استان در ساعات اولیه وقوع سیل و امدادرسانی به مناطق خسارت دیده از بارندگی در چابهار، دشتیاری ، نیکشهر و قصرقند حضوری فعال داشتند.

وی افزود: اقدامات پیشگیرانه بنیاد مسکن استان و احداث دایک و سد حفاظتی در برابر سیل در برخی از روستاها از جمله عارف‌آباد، نوبندیان و کلانی در سال ۱۴۰۰ در بارندگی اخیر مانع از پیشروی سیلاب در این روستاها شده‌است که نشان از اهمیت توجه به توسعه و ساخت سیل بندهای مناسب در جنوب استان است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: پست بودن مناطق جنوب استان و همترازی با سطح دریا، ریسک وقوع سیل در این مناطق را با هر بارندگی به‌شدت افزایش داده است و تعریف کدهای ارتفاعی متناسب با این شرایط را برای ساخت و سازهای روستایی ضروری ساخته‌است.

وی اضافه‌کرد: سال گذشته اعتبارات مناسب را در جهت بهسازی و ایمن سازی ۷۰ هوتک در جنوب استان جذب کردیم.

بیک مداح ادامه‌داد: سازماندهی و مدیریت این هوتک ها به‌عنوان ابزار ذخیره در مقیاس عظیم و برنامه ریزی برای هدایت مناسب آب‌های سطحی و بارش هابه هوتک ها ضمن جلوگیری از هدر رفت بارش امکان هدایت سیلات را به‌صورت بهینه میسر می‌سازد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن استان از سیل سال ۹۸ و تجربه موفق روستاهای غلام محمد بازار و بل شمل، گفت: وقوع بارندگی اخیر به پیشرفت فرایند فرسایش خندقی در دشتیاری منجر شده‌است.

وی مطالعات مکانیک خاک در این مناطق توسط پژوهشکده سوانح طبیعی کشور را بسیار با اهمیت دانست و گفت: این مطالعات باید پیش‌نیاز هر اقدام عمرانی در جنوب استان باشد.