شناسهٔ خبر: 16191 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو انجمن مهندسان مشاور پیشنهاد کرد:

حذف شهرداری از فرآیند صدور پروانه ساختمان/ لزوم بازنگری بر ضمانت‌های اجرایی پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان

هاشم زاده عضو انجمن مهندسان مشاور گفت: در حال حاضر که درآمد شهرداری‌ها کم شده آنها عموما با تبدیل کاربری باغات به مسکونی و فروش تراکم‌های غیرمجاز درآمد خود را تامین می‌کنند به همین دلیل نیز باید حذف شهرداری‌ها از فرآیند صدور پروانه ساخت در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان مورد بررسی قرار گیرد.

مهرداد هاشم‌زاده‌همایونی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان گفت: پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان از چارچوب‌های خوبی برخوردار است و به رغم پیچیدگی‌های فراوانی که دارد نسبت به آیین‌نامه پیشین که انبوهی از اشتباهات را در خود داشت چندین گام رو به جلو رفته است.

عضو فعال جامعه مهندسی افزود: معتقدم آیین‌نامه اجرایی باید خلاصه‌تر باشد و برخی از نکاتی که در آن مطرح شده‌اند در شیوه‌نامه‌ها آورده شود. همچنین زمان تغییر این آیین‌نامه و به‌روز کردن آن در متن پیش‌نویس هر پنج سال مطرح شده است اما تجربه نشان می‌دهد که  این مدت زمان معمولا افزایش می‌یابد و بر اساس زمان‌بندی نخواهد بود به همین‌خاطر نیز باید شرایط شفاف‌تری در آن پیش‌بینی شود.

هاشم‌زاده‌همایونی با انتقاد از نقش کمرنگ وزارت راه و شهرسازی در این پیش‌نویس گفت: در پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، نقش وزارت راه و شهرسازی به عنوان ناظر عالیه کمرنگ دیده شده است. همچنین مخاطب این پیش‌نویس بیشتر شهرداری‌ها هستند که تمایلی به بازرسی ندارند، به همین‌خاطر باید ضمانت‌های اجرایی در این پیش‌نویس مورد بررسی جدید قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر که درآمد شهرداری‌ها کم شده است آنها عموما با تبدیل کاربری باغات به مسکونی و فروش تراکم‌های غیرمجاز درآمدهای خود را تامین می‌کنند. از سوی دیگر از آنجایی‌که فرآیند کنترل و خدمات مهندسی طولانی است ادامه فعالیت ساخت و ساز در مرحله صدور پروانه و پایان کار طولانی دیده شده و با این شرایط پیشنهاد می‌دهم تا مسئولیت طراح و ناظر در این پیش‌نویس مورد تجدید نظر قرار گیرد و پررنگ‌تر دیده شود و حذف شهرداری از فرآیند صدور پروانه مورد بررسی جدی قرار گیرد.

این عضو جامعه‌مهندسی در پایان گفت: اگر فرآیند تصحیح متن و مسئولیت‌ها بطور کامل تعریف شوند مسئولیت مدیران نیز بیمه می‌شود و روند کار بهبود می‌یابد. /

نظر شما