شناسهٔ خبر: 163693 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی به کشاورزان در پی‌تشدید فعالیت سامانه بارشی

باران هوای ابری رعد و برق سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی از امروز شنبه ۲۵ فروردین تا روز چهارشنبه ۲۹ فروردین هشدار سطح نارنجی برای کشاورزان صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی کشاورزی، از تشدید سامانه بارشی موجود در کشور تا روز چهارشنبه خبر داد.

این سامانه بارشی در روزهای آینده، رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک و تگرگ را به همراه خواهد داشت.

همچنین این سامانه در روز شنبه در استان‌های گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، اصفهان، هرمزگان، مازندران، تهران و کرمان، حضور خواهد داشت.

فعالیت سامانه یادشده در روز یکشنبه به استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، گلستان، یزد، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی می‌رسد.

همچنین در روز دوشنبه این سامانه بارشی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، لرستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و کرمان را در بر خواهد گرفت.

در روز سه‌شنبه نیز استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، اصفهان، تهران، مازندران، فارس، هرمزگان و یزد میزبان این سامانه بارشی خواهند بود.

در روز پایانی فعالیت این سامانه نیز استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، یزد، فارس و خراسان جنوبی درگیر مخاطرات جوی خواهند بود.

تشدید سامانه بارشی حاضر در کشور ممکن است آسیب به محصولات کشاورزی را در مناطق یادشده به همراه داشته باشد. 

در این راستا به دامداران و کشاورزان توصیه می‌شود مواردی همچون انتقال محصولات دپو شده در فضای باز به مناطق سرپوشیده، عدم انجام هرگونه عملیات کشاورزی در نخیلات استان های جنوبی بویژه گرده افشانی، عدم انجام آبیاری مزارع به دلیل وقوع بارندگی و جهت جلوگیری از خوابیدگی مزارع آماده برداشت، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش ها، عدم انجام محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش ها، حفاظت از مزارع صیفی جات، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه های گلخانه ها در هنگام کاهش دما و بارش، عدم استفاده از آب باران برای دام ها، جلوگیری از نفوذ روان آب به داخل سالن ها، پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها جهت جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخر ها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه ها (بویژه در مزارع پرورش میگو)، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و انتقال دام ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش، عدم توقف در حاشیه رودخانه‏ ها و مسیل‏ ها با توجه به وقوع بارش ها‏، عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، عدم تردد ماشین آلات کشاورزی بر روی مزارع را در دستور کار قرار دهند.