شناسهٔ خبر: 163871 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مقاوم سازی ۲۱ هزار مسکن روستایی در استان سیستان و بلوچستان

مصطفی بیک مداح مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان از مقاوم سازی ۲۱ هزار مسکن روستایی در این استان خبر داد.

‌به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان)، مصطفی بیک مداح با اشاره به بحران‌های طبیعی و سیل‌های مخرب امسال و سال‌های قبل بیان کرد: بیشترین حجم کاری بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان بازسازی خسارات و خرابی‌های وارده، همزمان با مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی و مکان یابی برای ساخت روستاهای جدید بوده به طوریکه سال گذشته ۲۱ هزار واحد مسکن روستایی در استان مقاوم سازی و شاخص مقاوم سازی به ۴۸ درصد ارتقا یافته که در دهه بنیاد امسال شاهد افتتاح ۳۶۵ واحد مقاوم سازی شده هستیم.

وی به سیل اخیر در جنوب این استان اشاره کرد و گفت: با بهره گیری از تجارب سیل‌های گذشته و اقدامات پیش گیرانه در ساخت سیل بندها و تعریف کدهای ارتفاعی مناسب، شاهد خسارات کمتری نسبت به سال‌های پیش بودیم.

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان در رابطه با اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در این گفت: چهار هزار و ۱۵۳ واحد مسکونی در قالب این طرح در استان ساخته شد که ۱۹۲ واحد در شهرهای سوران، دلگان، نیک شهر، چابهار، سراوان و مهرستان به مردم واگذار می‌شود.

بیک مداح ورود بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به پروژه سکونت‌گاه‌های بین شهر و روستا به‌عنوان الگوی شهرهای آینده را بسیار مثبت خواند و گفت: تجربیات ارزشمند بنیاد در شناخت المان‌های معماری شهری و روستایی و وجود مطالعات خاکشناسی و محیطی، بنیاد مسکن را به بهترین گزینه برای اجرای این طرح‌ها بدل ساخته‌است.

وی اظهار کرد: ساخت زیرساخت‌های شهرک ویلایی شهریار از سال پیش توسط بنیاد مسکن و دستگاه دیگر آغاز شده و امیدواریم ذیل اهداف هوشمندسازی، معیشت محوری و سلامت محیط‌زیست، آن را به نمونه موفق کشوری تبدیل کنیم.

وی از اجرای موفق طرح‌های ساماندهی حاشیه شهرهای زابل، زاهدان و چابهار خبر داد و تصریح‌کرد: اجرای ۲۵۰ هزار متر مربع آسفالت در حاشیه چابهار و ۴۰۰ هزار متر مربع در محلات زابل را اقدامی بزرگ در تغییر بافت ناکارآمد این مناطق و الحاق آن‌ها به بافت شهری مناسب بوده که بنیاد مسکن استان آمادگی لازم برای ساماندهی حاشیه شهر زهک و ایرانشهر را نیز دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان عنوان کرد: خدمت به روستاییان، محرومان و آحاد جامعه افتخار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که امیدواریم با نگاه ویژه همه نهادها و مسؤولان استانی و تخصیص اعتبارات، روند اجرای طرح‌های عمرانی در استان با سرعت بیشتری انجام شود.